همه چیز در مورد خودرو
همه چیز در مورد خودرو

ن : khashayars

خودرو فرانسوی بخریم یا نخریم؟

هفته نامه تجارت فردا - امین آزاد: اگر ایرانی‌ها عاشق صنعت لباس و مد فرانسه هستند یا ایرباس‌های فرانسوی را ستایش می‌کنند یا لوازم خانگی این کشور را می‌پسندند، اما‌ سال‌هاست که نگاه منفی نسبت به محصولات صنعت خودرو فرانسه دارند. البته چند سالی است کیفیت مناسب تندر‌90 کمی این ذهنیت بد را تغییر داده ولی همچنان مردم از خود می‌پرسند چرا صنعت خودرو ایران به سراغ صنعت خودرو فرانسه رفته است؟ و مثلاً چرا صنعت خودرو آلمان یا ژاپن را برای همکاری انتخاب نکرده؟البته یکی از دلایل اصلی نگاه منفی به صنعت خودرو فرانسه به ذات تولیدات این صنعت باز‌می‌گردد. فرانسوی‌ها در گذشته عادت داشته‌اند تا سود اصلی را از خدمات پس از فروش به دست بیاورند همین سیاست سبب شده تولیدات‌شان مثلاً در برابر خودروهای آلمانی ارزان‌تر باشد ولی به هر حال این سیاست سبب می‌شود خودروهای ساخت این کشور زودتر به خرج بیفتند و احتیاج به تعمیرات پیدا کنند. اما با توجه به این رویکرد چگونه صنعت خودرو فرانسه با صنعت خودرو ایران وارد تعامل شد.

 خودرو فرانسوی بخریم یا نخریم؟/ناقص
کار بر روی داخلی‌سازی پژو 405 و خلق پژو پارس و سمند روی پلت‌‌فورم این خودرو سبب جهش ایران خودرو و صنعت خودرو ایران شد.

سیتروئن چگونه به ایران آمد؟

سنگ بنای اولیه شرکتی که امروزه به نام سایپا می‌شناسیم توسط یک ایرانی لبنانی‌الاصل به نام آنتوان آیسه در سال 1345 به زمین زده شد. اینکه چرا آنتوان آیسه از میان محصولات مختلف خودروسازان جهان، سیتروئن را برای مونتاژ انتخاب کرد، همواره محل پرسش بوده است. البته آیسه به دلیل اصالت لبنانی خود، روابط گسترده‌ای با فرانسوی‌ها داشت. در کنار این، بر اساس مستندات شرکت سایپا، فردی به نام کریستین اودس که از مدیران سیتروئن فرانسه و همکلاسی دوران تحصیل فرزند آیسه بود نیز در این میان نقش داشت و پدر همکلاسی سابقش را به تولید محصولات سیتروئن در ایران ترغیب کرد.

آیسه با جلب موافقت سیتروئن فرانسه و البته دولت ایران توانست مجوز تولید محصولات سیتروئن را در 1344 اخذ کند و در اواخر 1345 «شرکت ایرانی تولید اتوموبیل سیتروئن» (SAIPAC) به صورت رسمی ثبت شد. سیتروئن فرانسه به‌طور مستقیم در شرکت جدید سهامدار بود و بخش عمده‌ای از سهام نیز به خانواده آیسه تعلق داشت.شرکت جدید برای تولید، مدل 2CV  را از میان محصولات سیتروئن انتخاب کرد، خودرویی که 20 سال قبل از آن از سوی سیتروئن به عنوان خودرویی ارزان‌قیمت و برای مقابله با فولکس واگن بیتل تولید شده بود. این خودرو برای ورود به ایران نام ژیان را به خود گرفت و پس از آماده شدن سالن‌های تولید، نخستین خودروها خط تولید کارخانه را ترک کردند. 

در شروع کار، ژیان در دو مدل سواری و وانت (با نام آکا) تولید شد. امکانات تولید بسیار ابتدایی بود و فضای تولیدی هم کوچک و البته فاقد هر‌گونه امکانات. به همین دلیل در سال نخست تنها 263 دستگاه آکا و 61 دستگاه ژیان سواری تولید شد. این خودروهای دو سیلندر برای آنکه بتوانند خود را در دل خریداران ایرانی جا کنند راه درازی در پیش داشتند؛ نه سیتروئن شرکت شناخته‌شده و بزرگی بود و نه ژیان خودرویی بود که بتواند با خودروهای آمریکایی و حتی اروپایی رقابت کند. اما این خودرو یک مزیت مهم داشت و آن قیمت پایینش نسبت به رقبا بود که باعث شد به آرامی قشر متوسط ایرانی به این خودرو روی خوش نشان دهند. قیمت خودرو در اوایل عرضه در حدود هشت هزار تومان بود هرچند در‌ سال‌های بعد و در دهه 50 به حدود 13 هزار تومان رسید. ژیان هم البته خودرو پیشرویی بود. سیستم تعلیق مستقل آن علاوه بر راحتی باعث پایداری خودرو می‌شد و ژیان را به خودرویی که هرگز چپ نمی‌کند، شهره کرد. ترمزهایش هیدرولیک بود و گیربکس چهار سرعته داشت و اگر می‌توانستید با گیربکس عجیبش که روی داشبورد قرار داشت کار کنید، با وجود موتور ضعیف به دلیل وزن کم به خوبی می‌توانست حرکت کند.

خودرو فرانسوی بخریم یا نخریم؟
آنتوان آیسه بعد از ژیان بهترین محصول را برای سایپا رنو 5 تازه‌نفس یافته بود.

به مرور اعتماد به ژیان در بین خریداران افزایش پیدا کرد. این خودرو ساده و با‌دوام بود و همین خصوصیت‌ها آن را برای دورانی که نه تعمیرکار به تعداد کافی وجود داشت و نه راه‌های آسفالته زیاد بود، مزیتی مهم به حساب می‌آمد. برادران امیدوار، جهانگردان معروف ایرانی نیز در بخشی از سفر خود از ژیان استفاده کردند.با افزایش فروش، شرکت تصمیم به ایجاد تنوع در مدل‌ها گرفت و در سال 1350 ژیان مهاری جایگزین آکا شد و به دنبال آن مدل‌های پیکاپ در انواع معمولی، مسقف، دولوکس و کار نیز در کنار مدل سواری تولید شد. تولید ژیان تا سال 1359 ادامه داشت و در این مدت بیش از 123 هزار دستگاه از این خودرو تولید شد. در این مدت، شاهد صادرات ژیان به شیخ‌نشین ابوظبی نیز بودیم که می‌توان آن را جزو نخستین جرقه‌های صادرات خودرو در کشور دانست.ژیان هرچند فروش خوبی داشت اما هر‌چه بود در دهه 50 شمسی، خودرویی با تکنولوژی و طراحی بیش از 25 سال پیش بود و نمی‌توانست در مقابل رقبای به‌روزی که همزمان با ورود دلارهای نفتی به کشور، وارد بازار ایران شده بودند، رقابت کند. به همین دلیل شرکت تصمیم گرفت محصولی جدید این بار از رنو را وارد بازار کند و برای این منظور رنو‌5 انتخاب شد، خودرویی کوچک و سبک با موتوری به حجم 950 سی‌سی.
 
رنو و ورود به بازار ایران

 آنتوان آیسه بعد از ژیان بهترین محصول را رنو 5 تازه‌نفس یافته بود. اما زمانی که سایپا قصد داشت تبدیل به شریک رنو در ایران شود، انقلاب رخ داد و پس از آن سایپا از اختیار بنیانگذار و صاحب این شرکت خارج شد.شرایط روزهای اولیه انقلاب و به دنبال آن آغاز جنگ و بحران ارزی کشور باعث شد تولیدات سایپا به شکل محسوسی کاهش پیدا کند و این شرکت وارد بحران مدیریت شود به طوری که در فاصله سال‌های 58 تا 63 این شرکت هشت مدیرعامل را به خود دید و حتی در مقاطعی هیچ‌کس حاضر نبود مدیریت این شرکت را بر عهده بگیرد.

 شرکت سایپا در سال 64 با تغییراتی در رنو 5 و استفاده از موتور قوی‌تر تلاش کرد تیراژ این محصول را افزایش دهد، هرچند کمبود ارز و مشکلات واردات باعث شد تولید این خودرو از 10 هزار دستگاه در سال 63 به پنج هزار دستگاه کاهش پیدا کند. البته این فقط مشکل سایپا نبود چرا که ایرا‌ن‌خودرو نیز در همین مدت ناچار شد تولید پیکان را از 47 هزار به 22 هزار دستگاه برساند. پس از پایان جنگ، سایپا تنوع در تولید را در برنامه قرار داد و به دنبال آن رنو 21 را وارد ایران کرد که پس از تنها دوسال، تولید آن به دلیل عدم توافق دو شرکت خاتمه یافت. در آن زمان، رنو حاضر نبود نمایندگی انحصاری خود را در ایران به سایپا واگذار کند و سایپا هم به دنبال شریک مورد اعتماد‌تری رفت و با کیا‌موتور همکاری‌اش را آغاز کرد.خاطره نه‌چندان خوب رنو 21 و کیفیت نه‌چندان مناسب تاکسی‌های آن و همچنین بد قولی رنو در یاد مدیران صنعتی و مشتریان ایرانی تا‌ سال‌ها باقی مانده بود که در سال 81 سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به ابتکار رضا ویسه طرحی را با نام پلت‌فورم مشترک آماده کرد. در آن‌ سال‌ها و بعد از اجرای پروژه سمند مشخص شده بود که بزرگ‌ترین ضعف صنعت خودرو ایران نداشتن دانش طراحی و ساخت پلت‌فورم است.

پلت‌فورم به اجزای اصلی خودرو مانند شاسی، موتور، گیربکس و سیستم تعلیق گفته می‌شود. در سمند همه این قطعات بر‌گرفته از پژو 405 بودند. همچنین در آن ‌سال‌ها پس از بررسی کارشناسان سازمان گسترش مشخص شده بود یکی از دلایل بد‌قولی شرکت‌های همکار خارجی مانند پژو و کیا‌موتور با صنعت خودرو ایران، عدم سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها در ایران است. بر اساس این تجربه‌ها طرحی آماده شد و با وعده بازار رو به رشد ایران به شرکت‌های بزرگ ارسال شد. طرح مورد توجه چندین شرکت از جمله فولکس واگن و رنو نیسان قرار گرفت.در آن ‌سال‌ها رنو دچار تحولات ساختاری شده بود. این شرکت از اواسط دهه 90 سعی کرده بود به بازارهای خارج اروپا فکر کند. در مهم‌ترین اقدام رنو با خرید 44 درصد سهام نیسان عملاً سکان مدیریت این شرکت ژاپنی را در اختیار گرفته بود. در سال 99 نیسان یک شرکت ورشکسته بود. رنو در آن زمان کارلوس گون را به عنوان مدیر‌عامل نیسان راهی ژاپن کرده بود. گون هم طی چند سال نیسان را از ورشکستگی نجات داد و سود‌ده کرد و با این کار شهرتی جهانی به عنوان ناجی نیسان برای خود دست و پا کرد.

خودرو فرانسوی بخریم یا نخریم؟
پژو 301 محصول ارزان‌قیمت شرکت پژو در کلاس C محسوب می‌شود.

در سال 81 با فعالیت‌های تنش‌زدای دولت اصلاحات چهره بین‌المللی ایران بسیار بهبود یافته بود و سرمایه‌گذاران خارجی هم به دنبال راهی برای ورود به ایران بودند، رنو هم که بازار ایران، خاورمیانه و آسیای مرکزی را بسیار مهم می‌دانست این فرصت را غنیمت شمرد و با طرح سرمایه‌گذاری مشترک در ایران وارد یک بازی خطرناک شد. این شرکت قصد داشت تقریباً همزمان با رومانی در ایران تولید جدیدترین محصول ارزان‌قیمت خود یعنی لوگان را آغاز کند. لوگان که در ایران ابتدا ال‌90 و بعداً تندر‌90 نام گرفت محصولی بر پایه پلت‌فورم نیسان میکرا بود که از موتور و گیربکس رنو مگان بهره می‌برد. این خودرو برای قشر متوسط در کشورهای توسعه‌یافته و اروپای شرقی طراحی شده بود. البته بعدها به دلیل استقبال این محصول وارد بازار اروپای غربی شد.

این خودرو قرار بود جایگزین پیکان شود، برای همین قیمت شش هزار و 700 یورو برای بازار ایران برای این خودرو در نظر گرفته شد که با حساب یورو آن ‌سال‌ها چیزی حدود هشت میلیون تومان بود اما افزایش قیمت یورو و تاخیرهای پیاپی در تولید این محصول این هدف را محقق نکرد.پلت‌فورم لوگان x90 نام داشت که قرار بود چندین محصول جدید روی آن طراحی شود. این پلت‌فورم همچنین به سایپا و ایران‌خودرو امکان می‌داد خودرویی با نشان خود را روی این پلت‌فورم طراحی و وارد بازار کنند.طرح پلت‌فورم مشترک این‌گونه بود که قرار بود حدود 50 قطعه‌ساز ایرانی که در ابتدا 50 درصد قطعات تندر را در ایران می‌ساختند، وارد زنجیره جهانی رنو نیسان و قطعات‌شان صادر شوند. قرار بود خودرو با ساخت داخل 50 درصد آغاز شود و ظرف چند سال ظرفیت ساخت داخل آن به 80 درصد برسد. قرار بود تولید در مدت چهار سال به 300 هزار دستگاه در سال برسد و رنو هم در فاز دوم کارخانه مستقل خود در ایران را با ظرفیت 200 هزار دستگاه راه‌اندازی کند.

قرار بود حداقل 20 درصد محصولات تندر‌90 که آن روز ال‌90 نامیده می‌شد، صادر شوند و ایران به پایگاه منطقه‌ای رنو نیسان در خاورمیانه و آسیای میانه تبدیل شود. حتی قرار بود مرکز طراحی رنو در آسیا در ایران دایر شود. برای شروع این طرح بلند‌پروازانه 5 /1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اولیه انجام گرفت که سهم رنو 51 و سهم طرف‌های ایرانی یعنی سازمان گسترش، ایران‌خودرو و سایپا 49 درصد بود. این سرمایه‌گذاری بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت ایران پس از انقلاب است.در سال 83 شرکت رنو پارس تاسیس شد اما در سال 84 با تغییر دولت پروژه رنو وارد اولین دست‌انداز خود شد. برخی مقامات دولت وقت پروژه تندر‌90 را استعمار نوین فرانسه نامیدند و جلوی تولید و فعالیت‌های این شرکت تا سال 86 گرفته شد. در ادامه یک اصلاحیه توسط وزارت صنایع در آن زمان تهیه شد و به امضای دوباره مدیران رنو رسید، جالب آنکه در این اصلاحیه همان موارد قرار‌داد اولیه تنها یک بار دیگر تکرار شده بود.

به عنوان نمونه یکی از ایرادات گرفته‌شده ساخت داخل پایین بود. در حالی که در قرار‌داد اول بر تولید با ساخت داخل 50‌درصدی تاکید شده بود، در اصلاحیه هم دوباره تولید با ساخت داخل 50 درصد گنجانده شد.در سال 86 و با شروع دوباره پروژه به صورت جدی از طرفی چشم مدیران رنو ترسیده بود و از سوی دیگر وضعیت بین‌المللی برای ایران تغییر کرده بود و ایران به آرامی وارد فاز تحریم‌ها می‌شد. به دلیل این فضا و تاخیرهای رخ داده قیمت اولین تندر‌90‌ها بسیار بالاتر از پیکان بودند (در تیپ‌های مختلف بین 11 تا 14 میلیون تومان) برای همین پراید عملاً جایگزین پیکان شد. واحد طراحی رنو در آسیا به جای ایران از هند سر در‌آورد و فاز دوم برنامه رنو در ایران به فراموشی سپرده شد. با تغییر مدیران دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا هیچ‌گاه خودرویی با نشان این شرکت‌ها روی پلت‌فورم تندر‌90 طراحی نشد و عملاً تیراژ پایین سبب شد صادرات توجیه‌پذیر نباشد. در رنو اما یک توفان مدیریتی به راه افتاد و کارلوس گون که مدیر نیسان بود همزمان مدیر رنو هم شد. وی پس از مدتی پیمان کارگر را که از مدیران نزدیک به وی بود برای نجات پروژه به ایران فرستاد. 

در سال 89 پیمان کارگر برای نجات پروژه ایران راهی تهران شد. وی از نزدیکان کارلوس گون به شمار می‌رود و از استعدادهای مدیریتی این شرکت است. آخرین سمت پیمان کارگر قبل از ورود به ایران قائم‌مقام مهندسی،‌ تعمیرات و گارانتی محصولات رنو در حوزه خدمات پس از فروش رنو بود. یک سال پس از ورود پیمان کارگر به ایران تولید رنو به شدت افزایش یافت. او طرح شریک استراتژیک صنعت خودرو ایران برای رنو را پس از ناکامی ‌سال‌های پیش در سر داشت. قرار بود ایران پایگاه منطقه‌ای رنو شود و بخش اصلی قرار‌داد یعنی صادرات 20‌درصدی به تحقق بپیوندد. البته ابتدا می‌بایست نیاز بازار ایران تامین می‌شد. رنو در سال‌90 قصد داشت تولید سری جدید محصولاتش را هم در ایران آغاز کند. اما به ناگاه دوباره همه چیز دستخوش تغییر شد.  در سال 91 تحریم‌ها برای صنعت خودرو ایران بسیار جدی شد. در این سال ابتدا پژو ایران را ترک کرد و پس از آن کیا روابطش با شریکش را به حداقل رساند، حتی تویوتا و شرکت‌های خارجی حاضر در بازار ایران هم امتیاز را از نمایندگان فروش‌شان از ایران پس گرفتند.در این وضعیت نقل و انتقال پول پس از تحریم بانکی از ایران به فرانسه غیر‌ممکن شده بود، قیمت مواد اولیه در ایران هم به شدت افزایش یافته بود.

خودرو فرانسوی بخریم یا نخریم؟
گام مهم رنو تولید کوئید به‌عنوان جایگزین پراید است.

رنو در این سال به دلیل پروژه ایران و زیان‌های ‌سال‌های گذشته اعلام 500 میلیون یورو زیان کرد اما چه می‌شد کرد، این شرکت از یک‌سو سرمایه‌گذاری بزرگی در ایران کرده بود، از طرف دیگر خود را تنها شرکت بزرگ غربی حاضر در بازار ایران می‌دانست که شاید اگر ورق باز‌می‌گشت قمار بزرگی را برده بود و بازار ایران را از چنگ شریک خانگی خود پژو در‌آورده بود.
 
پژو و بازار ایران

 میرخانی‌رشتی مدیر‌عامل سابق ایران‌خودرو تعریف می‌کند که یک سال قبل از انقلاب خیامی تقریباً قرارداد با پژو را نهایی کرده بود. سالن تولید پژو هم در ایران‌ناسیونال آماده بود چون پیکان خیلی قدیمی شده بود و باید برای آن جایگزینی آورده می‌شد. بعد از انقلاب کارخانه‌ها ملی شدند. جو سیاسی مملکت چپ‌زده بود چون هم برخی روحانیون نظر خوشی به غرب نداشتند و هم نیروهای چپ خیلی قوی بودند نیروهای چریکی هم فعالیت خود را ادامه می‌دادند. در آن زمان من قرارداد 1989 با پژو 405 را بستم، روزنامه‌ها فحش می‌دادند که تو نوکر غربی و تولید پیکان را که خودرو ملی ماست باید ادامه داد.

برخی که تند‌تر بودند می‌گفتند ایران‌خودرو را باید خراب کرد و در زمین آن گندم کاشت. آنها می‌گفتند اگر بیل و کلنگ تولید کنیم بیشتر به نفع اقتصاد ماست تا اینکه به غرب برای خودرو وابسته باشیم و همین جو تند باعث توقف سه‌ساله این قرارداد شد و تولید پیکان برای حدود 15 سال دیگر ادامه پیدا کرد. این در حالی بود که در انگلیس برای تولید پیکان موانعی وجود داشت و باید در ایران نیز برای آن جایگزینی انتخاب می‌شد. به علت نوسانات بعد از انقلاب در ایران، تولید پیکان در کارخانه تالبوت که توسط پژو خریداری شده بود دیگر مقرون به صرفه نبود. تالبوت می‌خواست سالن‌های تولید پیکان را بکوبد تا پژو 405 تولید کند بنابراین به ما اخطار دادند که در انگلستان دیگر پیکان تولید نمی‌کنیم. 

ایران‌خودرو 100 هزار دستگاه سی کی دی پیکان از تالبوت خریده بود اما مشکل ارزی داشتیم و نمی‌توانستیم از بندر ترخیص کنیم. وقتی متوجه تعطیلی سالن تولید پیکان در تالبوت شدیم برای خرید 1000 دستگاه از ماشین‌آلات خط تولید تالبوت، با این شرکت مذاکره کردیم. 10 کارخانه قطعه‌سازی با این 1000 دستگاه راه‌اندازی شد و به این ترتیب خط تولید قطعات پیکان و پژو 405 را راه‌اندازی کردیم. ارزش این خرید 13 میلیون دلار بود. حتی اگر آهن‌قراضه می‌خریدیم گران‌تر می‌شد. این 10 کارخانه حجم داخلی‌سازی را افزایش می‌داد. البته مخالفان می‌گفتند نباید پژو وارد ایران شود و به ما تهمت امپریالیستی بودن می‌زدند. وی می‌گوید: «سال 1368 قرار‌داد پژو توسط خود من بسته شد. البته به دلیل اینکه طی این قرارداد یک شرکت خارجی وارد کشور می‌شد به شدت مخالفان در برابر آن ایستادند و به این ترتیب اجرای این قرار‌داد سه سال به تعویق افتاد. حرکت‌های تند سیاسی علیه این قرارداد وجود داشت. بحث‌هایی پیش آمد که گفتند ما به عنوان کسانی که خواهان بستن این قرار‌داد بودیم، طرفدار استعمار و امپریالیسم هستیم و قرارداد ما تکرار ترکمانچای است!

 و من همه اینها را تکذیب می‌کردم و می‌کنم. هرچند مسوولان صنعت خودرو کشور دل‌خوشی از پژو ندارند زیرا پژو نقشه‌های اشتباه را عمداً می‌فرستاد. با اینکه 20 سال محصولاتش را در ایران می‌فروخت و سود سرشاری می‌برد از نظر مهندسی هیچ کمکی به خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی نکرد. اما وقتی تلاش رنو در پروژه ال‌90 در بازار ایران را دید و شاهد بود مهندسان رنو اطلاعات فنی و مهندسی خود را در اختیار قطعه‌سازان ایرانی می‌گذارند، پژو هم به تمام تعهدات خود در زمینه 206 صندوقدار در قرار‌داد با ایران‌خودرو عمل کرد.»

خودرو فرانسوی بخریم یا نخریم؟

شرکت پژو به روایت بسیاری از قطعه‌سازان ایرانی تا زمانی که رقیبش رنو وارد بازار ایران نشده بود با طرف‌های ایرانی رفتار مناسبی نداشت و به بسیاری از قطعه‌سازان ایرانی حتی نقشه اشتباه می‌داد تا در روند داخلی‌سازی پژو 405 اخلال ایجاد کنند و خودش بتواند به ایران قطعه بفروشد. با این همه کار روی داخلی‌سازی پژو 405 و خلق سمند روی پلت‌فورم این خودرو بود که سبب جهش ایران‌خودرو و صنعت خودرو ایران شد. شرکت پژو پس از سمند کمی روابطش با طرف ایرانی تیره شد. البته سود بالایی که از بازار ایران می‌برد سبب می‌شد دست از بازار ایران نکشد. با این همه این شرکت به پیشنهاد‌های ایران‌خودرو پس از 206 برای تولید خودروهای دیگرش در ایران جواب منفی می‌داد. البته با ورود رنو سیاست این شرکت دستخوش تغییر شد و حاضر شد طرح پژو 206 صندوقدار را با ایران کار کند. 

این محصول با پول ایران‌خودرو طراحی شد و قرار بود محصولی باشد با نام آریان که از ایران به زنجیره جهانی پژو صادر شود. پس از معرفی خودرو در نمایشگاه فرانکفورت که با حضور مدیر‌عامل ایران‌خودرو و پژو انجام گرفت، پژو نام خودرو را از آریان تغییر داد. در ادامه هم مانند گذشته و بدقولی‌هایش در زمینه صادرات پژو 206 از ایران طرح صادرات پژو 206 صندوقدار از ایران هم اجرا نشد. حتی این شرکت به جای پژو 207 واقعی محصول فیس‌لیفت‌شده پژو 206 را با نام پژو 207 در ایران تولید کرد.پژو حتی زمانی که ایران‌خودرو خود مستقیم پژو 206 را به روسیه صادر کرد دعوای حقوقی را علیه ایران‌خودرو به راه انداخت.  نظارت پایین پژو روی محصولات تولید‌شده در ایران هم سبب نارضایتی مشتریان بود. ارسال قطعات معیوب از سوی پژو به ایران تا آنجا پیش رفت که بحران آتش‌سوزی‌ پژو 405‌ها رخ داد.شاید بتوان گفت پژو و بدقولی‌هایش یکی از عوامل اصلی دلسرد شدن مشتریان ایرانی از صنعت خودرو فرانسه باشد.

اوج بد‌رفتاری و بدقولی‌های پژو هم به خداحافظی ناگهانی و یک‌طرفه این شرکت از ایران باز‌می‌گردد. در اواخر سال‌90 و اوایل سال 91، ایران‌خودرو 250 میلیون یورو را از طریق بانک تجارت به حساب سوسیته بانک پاریس واریز کرد، در مقابل، با وجود اینکه پول قطعات پژو در حساب این شرکت واریز شده بود، پژو از تحویل قطعه به ایران خودداری کرد و ده‌ها کانتینر از قطعات پژو که به وسیله ایران خریداری شده بود، مدت‌ها در یکی از بنادر بلژیک باقی ماند. در نهایت و با تلاش یک‌ساله طرف ایرانی و بانک تجارت، 250 میلیون یورو به حساب بانک تجارت برگردانده شد و هیچ‌گاه قطعات خریداری‌شده از پژو به ایران تحویل داده نشد. 

 در سال 1391 پژو، ایران را به دلیل تحریم‌های جهانی و خرید حدود هشت درصد سهامش از سوی شرکت جنرال‌موتورز ترک کرد. طرف ایرانی در حالی میلیون‌ها دلار صرف ساخت زیر‌ساخت‌های تولید محصولات پژو کرده بود که این شرکت فرانسوی سرمایه‌گذاری در ایران نکرده بود و بدون زیان مادی می‌توانست از ایران خارج شود. شرکت پژو در این مدت به ایران تنها به عنوان یک بازار پر‌سود نگاه می‌کرد که نیازی ندارد برای بهره بردن از سود این بازار، امتیاز چندانی به طرف ایرانی بدهد.
 
خودروهای فرانسوی و آینده بازار ایران

هم‌اکنون دو شرکت فرانسوی پژو و سیتروئن در کنار رنو از پیشگامان قرار‌دادهای صنعتی پس از برجام با ایران بوده‌اند.اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم پژو بارها زیر قول و قرارهای خود زده است. مدیران ایران‌خودرو با اطمینان از قول صادرات 30‌درصدی محصولات تولیدی پژو در ایران خبر داده‌اند در حالی که در گذشته هم خصوصاً در مورد پژو 206 صندوقدار پژو چنین قول‌هایی را به طرف ایرانی داده بود.

خودرو فرانسوی بخریم یا نخریم؟
خودرو الیزه با موتور 1600 سی‌سی با قدرت 114 اسب بخار و جعبه‌دنده 5 سرعته دستی عرضه می‌شود.

با وجود این موارد نکته مثبت در قرار‌داد جدید، تاسیس شرکت مشترک بین ایران‌خودرو و پژو است. در گذشته بسیاری مطرح می‌کردند اگر پژو در ایران سرمایه‌گذاری مشترک می‌کرد مسوولیتش در قبال کیفیت بیشتر می‌بود و به راحتی هم نمی‌توانست زیر وعده‌هایش با طرف ایرانی بزند و ایران را ترک کند. هاشم یکه‌زارع مدیر‌عامل ایران‌خودرو به تجارت فردا گفته است شرکتی ایجاد می‌کنیم که 50 درصد سهامدار آن ما هستیم و 50 درصد دیگرش پژو است.دو سال مدیرعامل از طرف آنها، رئیس هیات‌مدیره از طرف ما و دو سال بعد بالعکس. در قرارداد جدیدی که با پژو بسته‌ایم این شرکت قبول کرده به صورت 50-50 با ما شریک شود و در ایران حدود 250 میلیون یورو سرمایه‌گذاری کند و محصول جدید به تولید برساند. بر اساس این قرارداد، 30 درصد محصولی که به تولید می‌رسد، از طریق شبکه پژو به خارج صادر خواهد شد.

 البته سیتروئن همکار و خواهر خوانده پژو نیز روال مشابهی را برای کار با ایران در نظر گرفته است. منصور معظمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است: بر اساس قراردادی که میان سایپا و سیتروئن به امضا رسیده، این شرکت فرانسوی باید منابع مالی خارجی خود را به ایران آورده و شرکت ایرانی سایپا نیز سایت تولید خودرو خود در کاشان را به عنوان آورده پروژه، در اختیار سیتروئن قرار می‌دهد.در قراردادی که میان شرکت سیتروئن و سایپا به امضا رسیده، این شرکت فرانسوی قرار است ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه را وارد ایران کند. قرار‌داد سایپا با سیتروئن بسیار شبیه به قرار‌داد ایران‌خودرو با شرکت پژو است. در هر دو قرار‌داد با مشارکت ۵۰‌درصدی طرف خارجی، شرکت مشترک شکل خواهد گرفت و در هر دو قرار‌داد قول صادرات خودرو از سوی طرف خارجی داده شده است. البته شباهت این قرار‌داد با قرار‌داد پژو با ایران‌خودرو از این حد هم فراتر می‌رود. گروه پژو-‌ سیتروئن قصد دارد با پلت‌فورم کلاس سی خود که pf1 نام دارد به ایران باز‌گردد. روی این پلت‌فورم خودروهای پژو ۳۰۱، ۲۰۰۸، ۲۰۸ و سیتروئن الیزه توسعه‌یافته‌اند، که قرار است هر چهار خودرو در ایران تولید شود.

بر اساس آخرین اطلاعات ایران‌خودرو تولید‌کننده اصلی‌ترین قطعات پلت‌فورم pf1 در ایران خواهد بود و این قطعات از طریق ایران‌خودرو به سایپا برای تولید خودرو سیتروئن الیزه تحویل داده خواهد شد. با این استراتژی دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا می‌توانند روی یک پلت‌فورم تیراژ تولید خودرو را تا بالای ۲۰۰ هزار دستگاه افزایش دهند. که این روش ساخت قطعات این خودروها را در ایران اقتصادی می‌کند. گذشته از تولید محصولات پژو و سیتروئن در شرکت ایران‌خودرو و سایپا، این دو شرکت اجازه طراحی خودروهای خود روی این پلت‌فورم را هم دارند. در چند سال اخیر گروه پژو-‌ سیتروئن شکل گرفته است. این گروه سعی می‌کند در استراتژی خود روی پلت‌فورم‌های مشترک خودروهای متفاوت با نشان‌های پژو و سیتروئن را تولید کند. پژو-‌ سیتروئن حالا این استراتژی خود را در ایران تکرار خواهد کرد و محصولات خود با پلت‌فورم مشترک را با آرم پژو در ایران‌خودرو و با آرم سیتروئن در سایپا تولید می‌کند. خودرو سیتروئن سیتروئن C-الیزه جدید با موتور 1600 سی‌سی با قدرت ۱۱۴ اسب بخار و جعبه‌دنده پنج‌‌سرعته دستی یا CVT عرضه می‌شود. 

نگاهی به مجموعه محصولات قرار‌داد جدید ایران‌خودرو با پژو نشان می‌دهد دو محصول یعنی مدل‌های 207 که در اصل 206 پلاس است و 308 قدیمی هستند و محصول 301 هم برای کشورهای جهان سوم توسعه پیدا کرده است. البته محصولات 208، 508، 2008 و 5008 جزو محصولات جدید پژو محسوب می‌شوند اما هر یک از این محصولات چه خصوصیتی دارند؟دکتر اوستا گودرزی می‌گوید خودرو پژو 207 آی تولیدی در ایران با پژو 207 عرضه‌شده در بازارهای اروپایی متفاوت بوده و در واقع همان 206 پلاس است. سه محصول دیگری که پژو سعی دارد در ایران تولید کند، خودروهای پژو 208، پژو 301 و پژو 2008 هستند. هر سه خودرو با اینکه کلاس متفاوتی دارند اما روی یک پلت‌فورم توسعه‌ یافته‌اند، پژو 301 و پلت‌فورم آن احتمالاً جایگزین پژو 405 و پلت‌فورم آن در ایران‌خودرو خواهند شد. الیزه همین وظیفه را برای پر‌کردن جای خالی زانتیا در سایپا بر عهده دارد. پژو 301 محصول ارزان‌قیمت شرکت پژو در کلاس سی محسوب می‌شود که در ایران با موتور 1600 سی‌سی بنزینی با 110 اسب بخار عرضه خواهد شد. برخی منابع خبری قیمت احتمالی این خودرو را بالای 60 میلیون تومان اعلام کرده‌اند این در حالی است که قیمت این خودرو در بازار جهانی حدود 10 هزار یورو است.

خودرو فرانسوی بخریم یا نخریم؟

 پژو 2008 که دیگر محصول پژو در ایران خواهد بود یک کراس‌اوور محسوب می‌شود. کراس‌اوور‌ها خودروهای ما بین شاسی بلند و خودروهای سواری هستند که معمولاً روی پلت‌فورم خودروهای سواری توسعه پیدا کرده‌اند. مهم‌ترین خصوصیت 2008 اشتراکات در پلت‌فورم با پژو 301 است. پژو با استفاده از پلت‌فورم 301 خودرو 2008 را توسعه داده است. این موضوع کمک می‌کند تا ایران‌خودرو راحت‌تر این خودرو را داخلی‌سازی کند چرا که اگر در ابتدا پژو 301 در ایران داخلی‌سازی شود به دلیل اشتراکات فراوان می‌توان 2008 را راحت‌تر در ایران داخلی‌سازی کرد.موتور این خودرو هم مانند پژو 301 حدود 110 اسب بخار قدرت دارد و از نوع 1600 سی‌سی است. قیمت احتمالی پژو 2008 بالای 90 میلیون تومان تخمین زده می‌شود.پژو 208 هم خودرو دو نسل جدید‌تر از پژو 206 است. این خودرو به همراه 2008 برای بازار کشورهای توسعه‌یافته و پژو 301 برای بازار کشورهای جهان سوم طراحی شده‌اند، پس می‌توان گفت تاکنون از چهار محصول جدید پژو برای بازار ایران دو محصول جزو محصولات درجه دو این شرکت هستند. از دیگر محصولاتی که پژو در ایران تولید خواهد کرد می‌توان به دو محصول پژو 5008 و پژو 508 اشاره کرد که داری پلت‌فورم متفاوتی با سه محصول دیگر هستند.

 در گذشته هیچ‌گاه اتاق شماره 5 پژو در ایران تولید نشده است. این اتاق را می‌توان اتاق لوکس متوسط پژو دانست. اما نکته‌ای که درباره این اتاق مبهم به نظر می‌رسد این است که احتمالاً به دلیل قیمت بالاتر از 100 میلیون‌تومانی و تیراژ پایین امکان ساخت داخل این محصول در ایران فراهم نخواهد بود و ایران‌خودرو برای تولید این محصول دوباره دست به مونتاژ‌کاری کامل قطعات وارداتی پژو خواهد زد.پژو 308 که قرار است در ایران‌خودرو تولید شود خودرو جدیدی نیست ولی این خودرو چندین بار دچار تغییر شده که سبب شده هر بار عملکرد خودرو بهتر شود. در برخی از رده‌بندی‌ها هم وضعیت این خودرو خوب بوده است. به عنوان نمونه در سال 2014 برخی از نشریات اروپایی این خودرو را به عنوان خودرو سال معرفی کردند.
 
رنو و محصولات جدیدش در ایران

در میان شرکت‌های بزرگ خودروسازی در جهان به دلیل تنوع بالای محصولات و همچنین تجربه همکاری مشترک با دو خودروساز ایرانی رنو می‌خواهد همزمان با دو خودروساز بزرگ ایرانی کار کند به گونه‌ای که محصولات پلت‌فورم 52 خود را در سایپا و محصولات کلاس C خود را در ایران‌خودرو تولید کند.تفاوت بزرگ همکاری رنو با سایپا و ایران‌خودرو با همکاری پژو-‌ سیتروئن با ایران‌خودرو و سایپا در این است که پژو و سیتروئن هر دو خودروهایی را به طرف ایرانی داده‌اند که چندین سال از تولیدش می‌گذرد و در زمان شروع تولید در ایران از چرخه تولید جهانی خارج خواهند شد. اما قرارداد جدید سایپا با رنو و ایران‌خودرو با رنو شامل محصولاتی هستند که هم‌اکنون در حال طراحی هستند. البته در کنار این محصولات سه محصول دیگر رنو با نام‌های کیلیو، کپچر و کوئید هم قرار است در ایران تولید شوند که هر سه خودرو محصولات به‌روزتری هستند تا محصولات پژو.

تفاوت دیگر همکاری رنو با سایپا با همکاری پژو با ایران‌خودرو تفاوت نگاه رنو با پژو است. پژو با اینکه ‌سال‌های بیشتری نسبت به رنو در ایران حضور داشته ولی در زمینه سرمایه‌گذاری تجربه چندانی در ایران ندارد اما رنو در زمینه سرمایه‌گذاری با توجه به مشکلات 10ساله سرمایه‌گذاری مستقیمش در ایران دارای کوله‌باری از تجربه است، با همین تجربه است که رنو در قرارداد جدیدش با سایپا سهم خود در همکاری را به 60 درصد رسانده تا مدیریت را در اختیار داشته باشد، برخلاف پژو که قرارداد 50-50 با ایران‌خودرو بسته و مدیریت را با این شرکت تقسیم کرده است.رنو در قرارداد با ایران‌خودرو که پس از قرارداد با سایپا منعقد خواهد شد هم دقیقاً دنبال روندی مشابه و داشتن سهام مدیریتی است. چرا که می‌داند اگر مدیریت در تولید محصولاتش نداشته باشد احتمال کاهش کیفیت محصولاتش در ایران و نارضایتی مشتریان به دلیل مدیریت دولتی شرکت‌های خودروساز ایرانی وجود دارد. شرکت رنو قصد دارد بخشی از چند قطعه‌سازی ایران را بخرد و اگر به این شرکت بفروشند برنامه دارد یک واحد خودرو‌سازی در سایپا یا بخش شمالی کارخانه ایران‌خودرو در تهران را خریداری کند.

 البته تاکنون دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا حاضر به چنین کاری نشده‌اند. رنو قصد دارد کارخانه شمالی مگاموتور را بخرد تا در آن علاوه بر موتور تندر‌90 به ساخت موتور خودروهای جدید رنو در ایران یعنی کیلیو، کپچر و کوئید که از محصولات آینده این شرکت هستند، بپردازد. هم‌اکنون رنو حاضر شده سرمایه‌گذاری لازم برای تولید محصولات جدیدش در ایران‌خودرو را که رنو کیلیو و کپچر و در پارس‌خودرو داستر جدید است، بپذیرد.

خودرو فرانسوی بخریم یا نخریم؟

 با تولید این سه مدل تیراژ تولید رنو در ایران تا 500 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت. اما گام مهم رنو تولید کوئید به عنوان جایگزین پراید است. هم‌اکنون این شرکت برای تولید این محصول در حال مذاکره با سایپا و ایران‌خودرو است و اگر با این دو شرکت به توافق نرسد یا به سراغ یک شریک جدید در ایران خواهد رفت یا خود اقدام به تولید این خودرو می‌کند. پیش‌بینی اولیه برای تیراژ تولید این خودرو که با قیمت 25 میلیون تومان قرار است عرضه شود 100 هزار دستگاه است که طی پنج سال به 300 هزار دستگاه خواهد رسید. 

موتور این خودرو هم مانند خودرو ماتیز سه سیلندر و دارای حجم 800 سی‌سی یعنی نصف خودرو تندر‌90 است. این موتور 58 اسب بخار قدرت تولید می‌کند، که 50 اسب بخار کمتر از تندر‌90 است. با این همه باید منتظر بود و دید کدام یک از این خودروها تولیدی خواهند شد و کیفیت‌شان این بار چقدر با تولیدات مشابه در دیگر نقاط دنیا تفاوت خواهد داشت و آیا این بار هم این شرکت‌ها زیر وعده‌های صادراتی خود می‌زنند و آیا دوباره قیمت‌ها بیشتر از چیزی می‌شوند که قول داده شده؟ به این سوالات تنها زمان پاسخ خواهد داد.


:: موضوعات مرتبط: اطلاعات خودرو ها، ،
:: برچسب‌ها: خودرو فرانسوی بخریم یا نخریم؟ , خودرو فرانسوی بخریم , خودرو فرانسوی نخریم , چه خودرویی بخریم, قیمت روز خودرو, قیمت خودرو, قیمت لحظه ای خودرو, قیمت خودرو, قیمت خودروها وارداتی, قیمت خودروهای داخلی, قیمت خودرو دست دوم, قیمت خودرو خارجی, قیمت خودروهای پلاک اروند, قیمت خودرو ایران خودرو, قیمت خودرو لیفان, قیمت خودرو در دبی, قیمت خودرو منطقه آزاد انزلی, قیمت خودرو جیلی, قیمت خودرو دنا, قیمت خودروی سابرینا, قیمت خودروی ریو, قیمت خودروهای وارداتی, قیمت خودروهای سایپا, قیمت خودروهای ایران خودرو, مجله ماشین , ,


ن : khashayars

تویوتا فورچونر، در حسرت ورود به ایران

وب‌سایت پدال: از جمله خودروهایی که پیرو قانون ممنوعیت «ورود خودروهای با حجم موتور 2500 سی‌سی و یا بالاتر» از راه‌یابی به بازار کشورمان باز مانده، تویوتا فورچونر می‌باشد. خودرویی ذاتاً آفرود که اینک به لباسی سخت زیبا نیز آراسته شده است.

اولین ملاقات با تویوتا فورچونر مدل 2016


توضیح اینکه، چرا خودروهایی به‌صرف چند سی‌سی حجم بیشتر پیشرانه، برچسب لوکس خورده و از ورود به بازار ایران باز مانده‌اند برایمان معمایی ست سخت لاینحل. گو اینکه در دنیای امروز، نه همه بالای 2500 سی‌سی‌ها، لوکس و اشرافی‌اند و نه کل زیر 2500 سی‌سی‌ها ارزان و مردمی. شما خوانندگان عزیز بهتر آگاهید که امروزه استفاده از تکنولوژی توربوشارژر، از تعداد سیلندرها و حجم پیشرانه‌های خودروهای جدید به نحو چشم‌گیری کاسته و چه بسی شاهدیم که خودروی عظیم‌الجثه‌ای همچون بام و سری 7 نیز از پیشرانه‌ای 2 لیتری بهره می‌برد. به‌راستی در این میان کدام‌یک لوکس‌ترند؟ فورچونر میان بها و یا سری 7 گران‌بها؟ البته در اینجا منظور از میان بها، در قیاس با استانداردهای جهانی می‌باشد نه بازار آشفته و بسته داخلی که قیمت هر خودروی وارداتی در آن دستکم دو یا سه برابر و یا حتی بالاتر از سرزمین اصلی آن است.

اولین ملاقات با تویوتا فورچونر مدل 2016

بی‌شک، امروزه تویوتا یکی از سازندگان عمده خودروهای آفرود و شاسی‌بلند در دنیاست و در این میان، چنانچه با وضع قوانینی محدودکننده، خود را از نعمت برخورداری از محصولات مستحکم و توانمند ساخت این شرکت من‌جمله لندکروز، پرادو، فورچونر و… محروم سازیم؛ در یک کلام، به «خود تحریمی» دست زده‌ایم! زیرا این دسته خودروها بیش از آنکه لوکس و یا اشرافی باشند، نسخه‌هایی به تمام معنا کاربردی و عملیاتی هستند و شرایط نه چندان مطلوب جاده‌های کشور و وجود راه‌های صعب‌العبور فراوان در آن، اقتضاء می‌کند که این قسم از خودروها به تعداد فراوان وارد شوند. ضمن اینکه از مواردی همچون جان‌سختی، استهلاک پایین، سازگاری آنها با هوای و گرم و… هم به راحتی نمی‌توان گذشت. با این توصیفی که شد، انتظار می‌رود که مسئولان دلسوز و محترم هیئت دولت به اصلاحاتی چند در این قانون مبادرت نموده و لااقل برخی از خودروهای مستحکم و کاربردی را از شمول آن خارج نمایند.

اولین ملاقات با تویوتا فورچونر مدل 2016

تویوتا فورچونر (FORTUNER) یک شاسی‌بلند آفرودی است که تاکنون تنها در دو نسل تولید شده است. نخستین نسل از آن به مدت ده سال، یعنی از سال‌های 2005 الی 2015 میلادی، در مدار تولید بود. نسل اول فورچونر، تنها یک‌بار و در سال 2011 میلادی، دستخوش فیس‌لیفت جزئی در بدنه خود شد. اما نسل جدید این خودرو، برای نخستین بار، در شانزدهم ماه جولای سال 2015 میلادی، در استرالیا و تایلند رونمایی شد. این خودرو که اساساً بر روی پلت‌فرم تویوتا هایلوکس ساخته و پرداخته شده، در طراحی خود از سبک ” KEEN LOOK” بهره می‌برد؛ سبکی که پیش‌تر، در نسل نوین کرولا هم به کار رفته است. تویوتا فورچونر را به یک لحاظ می‌توان یک خودروی جهانی هم دانست، خودرویی که امروزه در ممالک بسیاری از جمله تایلند، مالزی، اندونزی، هند، پاکستان، مصر، آرژانتین، ونزوئلا و نیز قزاقستان به تولید می‌رسد. این خودرو با دو پیشرانه متفاوت 2.7 و 4 لیتری در بازارهای کشورهای حوزه خلیج‌فارس عرضه می‌شود و در حال حاضر نیز، تمامی نسخه‌های این خودرو که به بازار امارات صادر می‌شوند ساخت کشور تایلند هستند.

اولین ملاقات با تویوتا فورچونر مدل 2016


چندی پیش، سایت «DRIVEARABIA» نسل جدید این خودرو را مورد تست و ارزیابی خود قرار داد که آنچه در ذیل می‌آید برگردانی از آن متن است.

اولین ملاقات با تویوتا فورچونر مدل 2016

به‌تازگی شرکت الفطیم موتورز (AL FUTTAIM MOTORS) اقدام به عرضه نسخه کاملاً جدید تویوتا فورچونر در بازار امارات نموده است. نمای خارجی و داخلی آن به طراحی نوینی مجهز شده و تقدیر بر آن بود که نسل دوم این خودرو پیش از رسیدن به سواحلمان به معرض نمایش گذاشته شود. ما نیز این بخت را داشتیم که با این خودرو – هنگام طوفان بزرگ پیش از موعدی که در ماه جاری روی داده بود- در جاده‌های عادی و آفرود رانندگی بکنیم.

اولین ملاقات با تویوتا فورچونر مدل 2016

 

اولین ملاقات با تویوتا فورچونر مدل 2016


بی‌شک نمای خارجی فورچونر تغییر اساسی و بهبود گسترده‌ای نسبت به نسل پیشین آن نموده است، ویژگی‌هایی همچون چراغ‌های LED جلو که با سیستم روشنایی در روز ترکیب شده و با کروم جلوپنجره نیز محاط شده‌اند، در آن دیده می‌شوند. این خودرو تنها از لحاظ بصری نیست که بهبود یافته، بلکه در شاسی کاملاً جدید آن نقطه‌جوش‌های بیشتری به کار رفته، که همین امر در جای خود، به استحکام و سختی آن افزوده است. ضمن اینکه، یک میله تثبیت‌کننده هم در عقب آن نصب شده است.

اولین ملاقات با تویوتا فورچونر مدل 2016

حال نگاهی به داخل این SUV هفت نفره می‌اندازیم. تیپ خودروی در اختیارمان، از تریم VXR بود و مواردی همچون روکش‌های چرم نما در صندلی‌ها، بخشی از داشبورد و درب‌ها و نیز یک صفحه نمایش لمسی مولتی‌مدیا 7 اینچی در میانه کنسول آن، مشاهده می‌شد. وجود پلاستیک‌های سخت، هنوز هم از ویژگی‌های بارز این کابین است ولی حجم آن نسبت به نسل پیشین این خودرو بسیار تقلیل یافته است. تجهیزات دیگر هم، شامل مواردی همچون سامانه دوربین دید عقب، پورت‌های USB و AUX و شش بلندگوی سیستم صوتی، می‌گردید.

اولین ملاقات با تویوتا فورچونر مدل 2016

بر روی جاده‌های آسفالته، سواری تویوتا فورچونر، با نصب و تنظیم یک سیستم تعلیق جدید، واقعاً بهبود یافته است، و این سیستم سواری راحت‌تری را برای این خودرو به ارمغان آورده است. البته ما نتوانستیم هندلینگ این خودرو را، به سبب بارندگی شدید و احتیاطی که در طی رانندگی در شهر اعمال می‌شد، بیازماییم. از سویی، ماهیت 4×4 این خودرو نیز کمک نمود تا بلکه به آسانی و سهولت بتوان بر برخی از چاله‌ها و گودال‌های عمیق، چیرگی و غلبه یافت.

اولین ملاقات با تویوتا فورچونر مدل 2016


در زیر کاپوت خودروی فول آپشن مان، همان پیشرانه 6 سیلندر و 4 لیتری از نسل پیشین آن جای خوش نموده بود، پیشرانه‌ای با توان 235 اسب بخار. ولی در حال حاضر، این پیشرانه به یک گیربکس کاملاً جدید 6 سرعته اتوماتیک مجهز شده بود. ضمن اینکه، خروجی پیشرانه به نحو چشمگیری بهبود یافته، هرچند که از میزان مصرف سوخت آن نیز به لحاظ تئوری اندکی کاسته شده است.

اولین ملاقات با تویوتا فورچونر مدل 2016


در دومین بخش از تست رانندگی، این فرصت به ما داده شد تا بلکه حرکت در مسیرهای آفرود را آغاز نماییم. درحالی‌که مدل قبلی این خودرو، نسخه‌ای قابل و توانمند در مسیرهای آفرود بود، پس جای شگفتی نیست که فورچونر جدید تپه‌های شنی را کوفته و اسباب سربلندی‌مان را فراهم نماید. با توجه به شرایط آب و هوایی، نتوانستیم ناظر تمامی پتانسیل‌های موجود در این خودرو باشیم، ولی آنچه که واضح بود، این خودرو نسبتاً به آسانی و سهولت رانده و مدیریت می‌شد. ماسه‌های صحرا بر اثر بارش باران سفت‌وسخت شده بودند پس اگر قصدش را هم داشتیم، مجبور نبودیم که از فشار باد تایرها کاسته و یا توان زیادی را صرف غلبه بر تپه‌های شنی نماییم. نگهداری دنده در حالت "4H” برای چیره شدن بر هر مانعی که با آن برخورد می‌کردیم کافی بود و تقریباً هیچ کسی در مسیری که ما در عصر آن روز پیمودیم، در تپه‌های شنی گیر نکرد.

اولین ملاقات با تویوتا فورچونر مدل 2016

به‌راستی تویوتا مدل 2016 فورچونر را به‌روزرسانی و ارتقاء داده است، به‌خصوص از لحاظ طراحی و نیز راحتی. گو اینکه قابلیت‌های مکانیکی آن نیز کما فی السابق کاملاً دست نخورده باقی مانده است. از سویی، بهای این خودرو هم به میزان قابل‌توجهی افزایش نیافته است. مدل پایه 2.7 لیتری با تریم GXR، که از توانی معادل 164 اسب بخار برخوردار است، با بهایی معادل 105,900 درهم فروخته می‌شود، درحالی‌که مدل رده تاپ با تریم VXR، با بهایی معادل 139,000 درهم.

اولین ملاقات با تویوتا فورچونر مدل 2016

مشخصات فنی

پیشرانه 4 لیتری

تعداد سیلندر: 6 عدد

حجم موتور: 3956 سی‌سی

توان: 235 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه

گشتاور: 383 نیوتن‌متر در 3800 دور در دقیقه

شتاب صفر تا صد: 9 ثانیه

حداکثر سرعت: 187 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت ترکیبی: 12.6 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت

پیشرانه 2.7 لیتری

تعداد سیلندر: 4 عدد

حجم موتور: 2694 سی‌سی

توان: 164 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه

گشتاور: 249 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه

شتاب صفر تا صد: 11.3 – 12.2 ثانیه

حداکثر سرعت: 170 – 180 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت ترکیبی: 12.4 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت

سیستم فنربندی جلو: بازوهای جناغی دوبل، میله تثبیت‌کننده

سیستم فنربندی عقب: پنج عضوی (5-LINK)، فنرهای مارپیچ، میله تثبیت‌کننده

نوع گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک

نحوه انتقال نیرو به چرخ‌های خودرو: 4×4 PART TIME

اولین ملاقات با تویوتا فورچونر مدل 2016

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: 4795/1855/1835 میلی‌متر

فاصله بین دو محور: 2750 میلی‌متر

گنجایش محل بار: 348 لیتر

ظرفیت مخزن بنزین: 80 لیتر

وزن: 1756 الی 1845 کیلوگرم

اندازه‌های تایرهای جلو و عقب: 265/60 R 18 (تیپ VXR) و 265/65 R 17 (تیپ EXR و GXR)

اولین ملاقات با تویوتا فورچونر مدل 2016

ایمنی

5 ستاره ایمنی از موسسه ANCAP استرالیا

7 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای و زانویی) – نسخه‌های سفارش امارات تنها از 3 عدد کیسه هوا بهره می‌برند

سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)

سیستم کمکی ترمز (BA)

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)

سیستم کنترل پایداری (ESC)

سیستم ضد لغزش (TCS)

سیستم نوسان گیر یدک‌کش (TSC)

سیستم کمکی حرکت از روی تپه (HILL START ASSIST)

سیستم کمکی حرکت در سراشیبی (DOWNHILL ASSIST CONTROL)

قفل دیفرانسیل عقب (REAR DEFFERENTIAL LOCK)

سیستم ISO FIX برای صندلی کودک

و…

اولین ملاقات با تویوتا فورچونر مدل 2016

تجهیزات (نسخه VXR در بازار امارات)

فرمان الکتریکی حساس به سرعت

سیستم ورود بدون کلید هوشمند (KEYLESS ENTRY) + استارت دکمه‌ای

سامانه تعویض دنده از پشت فرمان (PADDLE SHIFTER)

کروز کنترل و سوئیچ آن بر روی فرمان

تنظیم ارتفاع اتوماتیک چراغ‌های جلو

درب برقی عقب

استراحتگاه میانی دست در جلو

محفظه خنک‌کننده عینک

صفحه نمایش لمسی به سایز 7 اینچ

روشنایی اتوماتیک چراغ‌های جلو به همراه سیستم همراهی راننده در نقاط تاریک

تنظیم اتوماتیک تراز چراغ‌های جلو

فرمان با پوشش چرمی + تریم چوبی

صندلی‌ها با پوشش چرمی

کانال‌های تهویه برای سرنشینان عقب

سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک

لوله‌های اگزوز کرومی

ریل سقفی

کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت USB و AUX و اتصالات بلوتوث

شیشه عقب بخارزدا

چراغ‌های LED عقب

شش عدد بلندگو

و…

اولین ملاقات با تویوتا فورچونر مدل 2016


قیمت

در امارات: 105/900 درهم (نسخه 2.7 لیتری، تیپ EXR) و 127/900 درهم (نسخه 4 لیتری، تیپ GXR) و 139/900 درهم (نسخه 4 لیتری، تیپ VXR)

محل ساخت نسخه‌های سفارش امارات: کشور تایلند



:: موضوعات مرتبط: اطلاعات خودرو ها، ،
:: برچسب‌ها: تویوتا فورچونر، در حسرت ورود به ایران , تویوتا فورچونر , مشخصات تویوتا فورچونر , اطلاعات تویوتا فورچونر , قیمت تویوتا فورچونر , قیمت روز خودرو, قیمت خودرو, قیمت لحظه ای خودرو, قیمت خودرو, قیمت خودروها وارداتی, قیمت خودروهای داخلی, قیمت خودرو دست دوم, قیمت خودرو خارجی, قیمت خودروهای پلاک اروند, قیمت خودرو ایران خودرو, قیمت خودرو لیفان, قیمت خودرو در دبی, قیمت خودرو منطقه آزاد انزلی, قیمت خودرو جیلی, قیمت خودرو دنا, قیمت خودروی سابرینا, قیمت خودروی ریو, قیمت خودروهای وارداتی, قیمت خودروهای سایپا, قیمت خودروهای ایران خودرو, مجله ماشین , ,


ن : khashayars

تانک لکلرک، خرس فرانسوی بی رحم

میلیتاری نیوز: تانک لکلرک " Amx leclerc " توسط شرکت جیات "giat" که امروزه با نام نکستر شناخته می شود طراحی و تولید شده است. تانک لکلرک برای اولین بار در سال 1992 در ارتش فرانسه عملیاتی شد و سه سال بعد یعنی در سال 1995 به امارات متحده عربی صادر شد و مورد استفاده این کشور قرار گرفت.

همه آن چیزی که باید در مورد تانک فرانسوی لکلرک بدانید


نمونه ی پیشرفته تر این تانک Leclerc MK2 می باشد که با بهبود سیستم هدایت و کنترل در سال 1998 در فرانسه به کار گرفته شد . ارتش فرانسه تعداد 354 عدد از این تانک را در اختیار دارد که آخرین سفارش ساخت این تانک مربوط به سال 2007 میلادی برای تولید 52 عراده از این تانک می باشد . امارات متحده عربی نیز در در سال 2004 تعداد سیصد و نود دستگاه به همراه 40 خودروی زرهی ساخت شرکت نکستر را طی قراردادی از فرانسه تحویل گرفت.

همه آن چیزی که باید در مورد تانک فرانسوی لکلرک بدانید


سیستم های ارتباطی

تانک لکلرک به سیستم مکان یابی فایندر مخفف (fast information, navigation, decision and reporting system) مجهز میباشد که توسط شرکت سازنده ی این تانک یعنی نکستر ساخته شده است . سیستم مکان یابی فایندر به لکلرک یک نقشه ی رنگی را می دهد که در آن موقعیت نیروهای متحد و هم چنین موقعیت دشمنان و اهداف متخاصم در آن مشخص می باشد. این سیستم هم چنین برای مسیریابی و برنامه ریزی ماموریت در این تانک مورد استفاده قرار می گیرد .

همه آن چیزی که باید در مورد تانک فرانسوی لکلرک بدانید


علاوه بر این تانک لکلرک مجهز به سیستم موسوم به Tis می باشد . "تیس" این قابلیت را به لکلرک می دهد تا اطلاعات دیجیتالی از قبیل وضعیت تاکتیکی و دستورات نمایشی بین تانک و مقامات بالاتر بر روی یک نقشه به صورت پس زمینه نمایش داده شود.

تسلیحات تانک لکلرک

بر روی این تانک 9 لوله پرتاب نارنجک های 80 میلی متری در هر دو طرف برجک نصب شده است. این تانک با استفاده از سیستم گالیکس می تواند نارنجک ضد نفر یا نارنجک های دودزا را به اطراف پرتاب کند . سلاح اصلی این تانک یک مسلسل 120 میلی متری با کالیبر 50 می باشد این توپ قادر به شلیک گلوله‌های ۱۲۰ میلی‌متری آلمانی و ناتو هم هست اما ارتش فرانسه تنها از مهمات فرانسوی استفاده می‌کند. این تانک با استفاده از سیستم پایدار سازی خود قادر است در سرعت 50 کیلومتر در ساعت اقدام به شلیک به سوی اهداف کند .

همه آن چیزی که باید در مورد تانک فرانسوی لکلرک بدانید


علاوه بر این مسلسل دیگری بر روی سقف این تانک برای شلیک به سوی مواضع هوایی قرار داده شده است . سیستم کنترل آتش لکلر به توپچی یا فرمانده آن توانایی درگیری با ۶ هدف مختلف را تنها در ۳۰ ثانیه می‌دهد. عملکرد و مشخصات فنی این تانک توانایی حرکت با حداکثر سرعت 72 کیلومتر بر ساعت رو به جلو و به صورت دنده عقب 38 کیلومتر را در یک ساعت طی می کند . این تانک قابلیت عبور از خاکریزهایی به عمق سه متر و برجستگی های به ارتفاع 110 سانتی متر را دارا می باشد . برجک این تانک قادر در 12 ثانیه یه دور کامل 360 درجه ای بزند . مخزن سوخت این تانک 1300 لیتر ظرفیت دارد که با این مقدار سوخت می تواند مسافتی 550 کیلومتری را طی کند.

  • وزن: 54 تن
  • طول: 9.78 با احتساب لوله ی توپ
  • طول بدنه: 6.88
  • عرض: 3.70 متر
  • تعداد خدمه: 3 نفر
  • زره: لایه ی محافظ کامپوزیتی مشتکل از سرامیک و فولاد
  • موتور: موتور دیزلی 8 سیلندری
  • حداکثر برد: 550 کیلومتر ( با احتساب سوخت ذخیره 650 کیلومتر )
  • قیمت: 9.3 میلیون یورو


:: موضوعات مرتبط: اطلاعات خودرو ها، ،
:: برچسب‌ها: تانک لکلرک، خرس فرانسوی بی رحم , تانک , خودرو جنگی , تانک جنگی , تانک لکراک , قیمت روز خودرو, قیمت خودرو, قیمت لحظه ای خودرو, قیمت خودرو, قیمت خودروها وارداتی, قیمت خودروهای داخلی, قیمت خودرو دست دوم, قیمت خودرو خارجی, قیمت خودروهای پلاک اروند, قیمت خودرو ایران خودرو, قیمت خودرو لیفان, قیمت خودرو در دبی, قیمت خودرو منطقه آزاد انزلی, قیمت خودرو جیلی, قیمت خودرو دنا, قیمت خودروی سابرینا, قیمت خودروی ریو, قیمت خودروهای وارداتی, قیمت خودروهای سایپا, قیمت خودروهای ایران خودرو, مجله ماشین , ,


ن : khashayars

هیچ وقت از این خودروها، خسته نخواهید شد!

وب‌سایت پدال: خب می‌خواهید خودروی لذت‌بخش جدیدی را برای رانندگی روزانه و یا آخر هفته داشته باشید، اما از طرف دیگر هم نمی‌خواهید که حساب بانکی‌تان خالی شود. پس چاره چیست؟ اینجا 15 خودرویی را گردآوری کرده‌ایم که لحظات شادی را در پشت فرمان با قیمت نسبتاً ارزانی ایجاد می‌کنند. هیچ‌کدام از این خودروها شما را خسته نخواهند کرد و در حقیقت تعدادی از آن‌ها پرفرومنسی در حد کلاس جهانی ارائه می‌کنند که در بسیاری از خودروهای هم‌رده مشاهده نمی‌شود.

سرعتِ ارزان! 15 خودروی لذت‌بخش با قیمت زیر 35 هزار دلار


نیسان جوک نیسمو RS

سرعتِ ارزان! 15 خودروی لذت‌بخش با قیمت زیر 35 هزار دلار

قیمت پایه: 28920 دلار

علیرغم سن زیاد، نیسان جوک نیسمو RS یک کراس اوور کوچک غیرتمند است. پیشرانه‌ی 4 سیلندر 1.6 لیتری به همراه توربوشارژر 215 اسب بخار قدرت و 210 پاوند فیت گشتاور را تقدیم چرخ‌های جلو می‌کند و با وجود گیربکسی 6 سرعته و دستی لحظات خوبی در انتظار شما خواهد بود.



دوج چلنجر

سرعتِ ارزان! 15 خودروی لذت‌بخش با قیمت زیر 35 هزار دلار

قیمت پایه: 27990 دلار

نه! با قیمت کمتر از 35 هزار دلار نمی‌توانید چلنجر هلکت را بخرید اما می‌توانید برادر کوچک‌تر SXT یا SXT Plus با پیشرانه‌ی 6 سیلندر 3.6 لیتری 305 اسب بخاری را انتخاب کنید. حتی با نسخه‌ی پایه‌ی پیشرانه، چلنجر مخصوصاً با پکیج Super Track لذت فراوانی دارد. این پکیج شامل رینگ‌های آلیاژی 20 اینچی، نسبت اکسل پایین‌تر، سیستم تعلیق ارتقا یافته و فرمان اصلاح‌شده می‌باشد که چلنجر خوب را خوب‌تر می‌سازد!



فولکس‌واگن جتا GLI

سرعتِ ارزان! 15 خودروی لذت‌بخش با قیمت زیر 35 هزار دلار

قیمت پایه: 27740 دلار

گلف GTI را دوست دارید اما از هاچبک ها متنفرید؟ خب فولکس با جتا GLI راه‌حل جدید را پیش رویتان می‌گذارد. جتا از پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری توربو با 210 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند که می‌تواند با گیربکس 6 سرعته ی دستی یا 6 سرعته ی دوکلاچه جفت شود. برای عبور از راه‌های باریک و پیچ‌درپیچ قدرت بیش‌ازاندازه ای را در اختیار خواهید داشت.



سوبارو WRX

سرعتِ ارزان! 15 خودروی لذت‌بخش با قیمت زیر 35 هزار دلار

قیمت پایه: 27390 دلار

برای قیمت زیر 35 هزار دلار می‌توانید با انتخاب سوبارو WRX نشان دهید که یک قهرمان مسابقات رالی نیز هستید! با 268 اسبی که از دل پیشرانه‌ی 4 سیلندر توربوی جفت شده با گیربکس 6 سرعته دستی بیرون می‌آید به‌آسانی می‌توانید راه‌های پیچ‌درپیچ را پشت سر بگذارید و شاید هم‌ دلتان بخواهد کمی در راه‌های شنی و گلی گاز بدهید و مطمئن باشید که پولتان را جای درستی استفاده کرده اید.



شورولت کامارو

سرعتِ ارزان! 15 خودروی لذت‌بخش با قیمت زیر 35 هزار دلار

قیمت پایه: 26695 دلار

یک خودروی پونی از نژادی اصیل مترادف است با شورولت کامارو! کامارو دینامیک رانندگی استثنایی را در پکیجی رترو ارائه می‌دهد. برای زیر 35 هزار دلار شما می‌توانید از بین پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری توربو با 275 اسب بخار قدرت و پیشرانه‌ی 6 سیلندر 3.6 لیتری 335 اسب بخاری یکی را انتخاب کنید. البته مطمئن باشید که هر دو نسخه لذت زائدالوصفی را به شما تزریق خواهند کرد.



فورد موستانگ اکوبوست

سرعتِ ارزان! 15 خودروی لذت‌بخش با قیمت زیر 35 هزار دلار

قیمت پایه: 26545 دلار

پیشرانه‌ی پایه‌ی 6 سیلندر موستانگ را فراموش کنید و به‌سوی مدل اکوبوست 310 اسب بخاری بشتابید! زمانی که به پکیج پرفورمنس مجهز شود، شما سیستم تعلیق منحصربه‌فرد، رینگ‌های 19 اینچی، ترمزهای بزرگ‌تر، رادیاتور بزرگ‌تر، اکسل عقب با لغزش محدود و سیستم‌های کمکی الکترونیکی مخصوص را دریافت خواهید کرد.



سوبارو BRZ

سرعتِ ارزان! 15 خودروی لذت‌بخش با قیمت زیر 35 هزار دلار

قیمت پایه: 26190 دلار

به خنده واداشتن راننده از این گوش تا آن یکی از مأموریت‌های اصلی سوبارو BRZ است و به لطف بالانس بی‌عیب و نقصش از پس این مأموریت غیرممکن برمی‌آید. شاید BRZ فقط 200 اسب بخار داشته باشد اما وزن سبک آن به معنی سریع بودن است. گیربکس 6 سرعته ی دستی این خودرو هم لذت‌بخش است و در رانندگی‌های روزانه لذت فراوانی ایجاد می‌کند.



سایون FR-S (تویوتا 86)

سرعتِ ارزان! 15 خودروی لذت‌بخش با قیمت زیر 35 هزار دلار

قیمت پایه: 26100 دلار

سایون FR-S که برای سال 2017 تویوتا 86 خوانده خواهد شد برادر دوقلوی سوبارو BRZ است و همان بالانس استثنایی، وزن کم و هندلینگ را ارائه می‌کند. با این خودرو قادر خواهید بود که لحظات مفرح زیادی را داشته باشید و پیچ‌ها را سریع‌تر از بسیاری از خودروها طی کنید.



فولکس‌واگن گلف GTI

سرعتِ ارزان! 15 خودروی لذت‌بخش با قیمت زیر 35 هزار دلار

قیمت پایه: 25815 دلار

به‌عنوان پدر این سگمنت، فولکس گلف GTI خودروی همه‌کاره‌ای است که پشت فرمان کاربردی بودن و لذت زیادی را ایجاد می‌کند. با تجهیز به پکیج پرفورمنس شاهد افزوده شدن ترمزهای ارتقا یافته، دیفرانسیل VAQ و 10 اسب بخار بیشتر خواهید بود که قدرت پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری و توربو را به 220 اسب بخار می‌رساند.



فورد فوکوس ST

سرعتِ ارزان! 15 خودروی لذت‌بخش با قیمت زیر 35 هزار دلار

قیمت پایه: 25300 دلار

بودجه‌ی کافی برای خرید فوکوس RS را ندارید؟ خب چاره‌ی کار فوکوس ST است که با پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری توربودار اکوبوست عرضه می‌شود و می‌تواند 252 اسب بخار قدرت و 270 پاوند فیت گشتاور تولید نماید. برخلاف اکثر هاچبک های داغ دیفرانسیل جلو، فوکوس ST تمایل دارد تا در قسمت عقب شاد باشد یعنی با خاموش کردن کنترل‌های کشش و پایداری می‌توانید در پیست دریفت کنید.



مزدا MX-5 میاتا

سرعتِ ارزان! 15 خودروی لذت‌بخش با قیمت زیر 35 هزار دلار

قیمت پایه: 25735 دلار

یکی از ناب‌ترین خودروهای اسپورت موجود در بازار مزدا MX-5 میاتا است که بالانسی مثال‌زدنی، چابکی و وزن کم را ارائه می‌دهد. در تریم کلاب شما تجربه‌ی بهتری با سیستم تعلیق اسپورت استاندارد، ضربه‌گیرهای بیلشتین و دیفرانسیل لغزش محدود خواهید داشت.



مینی هاردتاپ کوپر S (دو در)

سرعتِ ارزان! 15 خودروی لذت‌بخش با قیمت زیر 35 هزار دلار

قیمت پایه: 24950 دلار

عجیب‌وغریب بودن به‌عنوان خصیصه‌ی عمومی هاردتاپ کوپر S باقی‌مانده است اما همانند اکثر هاچبک های داغ، این فلفل ریز می‌داند که چگونه لحظات خوبی را رقم بزند. به لطف هندلینگ فرز و چابک مینی خواهید توانست راه‌های پرپیچ‌وخم را به‌آسانی طی کنید. با گیربکس 6 سرعته ی دستی استاندارد می‌توانید بخش اعظم عصاره‌ی وجودی پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری 189 اسب بخاری این خودرو را بکشید و حداکثر لبخند ممکن را بر صورتتان ترسیم نمایید.



فیات 500 آبارث

سرعتِ ارزان! 15 خودروی لذت‌بخش با قیمت زیر 35 هزار دلار

قیمت پایه: 23570 دلار

با صدای اگزوزی که شبیه حمله‌ی دسته‌ی بزرگی از زنبورهاست، هیچ‌وقت این فلفل ریز و تند و داغ را با هیچ‌چیز دیگری اشتباه نخواهید گرفت! علیرغم پیشرانه‌ای 4 سیلندر و توربو با 1.4 لیتر حجم، خروجی 160 اسب بخاری در انتظار شماست. این کوچولو بسیار سریع است و زمانی که با سیستم تعلیق اسپورت ترکیب شود، قادر خواهید بود تا انواع و اقسام شیطنت‌ها را با آن انجام دهید.



هیوندای ولوستر توربو

سرعتِ ارزان! 15 خودروی لذت‌بخش با قیمت زیر 35 هزار دلار

قیمت پایه: 23435 دلار

اولین تلاش هیوندای در رده‌ی هاچبک های داغ ولوستر توربو است که توازن مناسبی از قدرت و چابکی را ارائه می‌دهد. با یک درب در طرف راننده و دو درب در طرف سرنشین، ولوستر توربو دو خودرو در یکی است!



فورد فیستا ST

سرعتِ ارزان! 15 خودروی لذت‌بخش با قیمت زیر 35 هزار دلار

قیمت پایه: 21845 دلار

شاید خریدن هاچبک های داغ معامله‌ی قرن باشد! فورد فیستا ST با طبیعت چموش خودش، از پیشرانه‌ای 4 سیلندری و 1.6 لیتری با 197 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند که منحصراً به گیربکس 6 سرعته ی دستی جفت شده است. این ترکیب وقتی با سیستم تعلیق خاص هماهنگ شود، فیستا را به ولگردی تبدیل می‌کند که دوست دارد در پیچ‌ها قسمت عقب را تکان دهد و تمام مهارت‌های شما را به چالش بکشاند.



:: موضوعات مرتبط: اطلاعات خودرو ها، ،
:: برچسب‌ها: قیمت روز خودرو, قیمت خودرو, قیمت لحظه ای خودرو, قیمت خودرو, قیمت خودروها وارداتی, قیمت خودروهای داخلی, قیمت خودرو دست دوم, قیمت خودرو خارجی, قیمت خودروهای پلاک اروند, قیمت خودرو ایران خودرو, قیمت خودرو لیفان, قیمت خودرو در دبی, قیمت خودرو منطقه آزاد انزلی, قیمت خودرو جیلی, قیمت خودرو دنا, قیمت خودروی سابرینا, قیمت خودروی ریو, قیمت خودروهای وارداتی, قیمت خودروهای سایپا, قیمت خودروهای ایران خودرو, مجله ماشین , ,


ن : khashayars

وداع 10 خودروی برجسته با گیربکس دستی

وب سایت پدال - شاهین احمدزاده: در یک دهه‌ی گذشته بسیاری از خودروسازان، از رده خارج کردن گیربکس‌های دستی را شروع کرده‌اند و آن‌ها را با نمونه‌های دو کلاچه و کاراتر جایگزین نموده‌اند. معنی اقدامات انجام‌شده توسط خودروسازان این است که متأسفانه بسیاری از خودروهای اسپورت موردعلاقه‌ی ما در نسل جدید خود فاقد گیربکس دستی خواهند بود و موجبات غم و ناراحتی ما را فراهم خواهند آورد.

وداع 10 خودروی برجسته با گیربکس دستی

از سوی دیگر برخی خودروهای اسپورت وجود دارند که هیچ‌وقت گیربکس دستی حتی به‌صورت آپشن هم در فهرستشان وجود نداشته است مثل نیسان GT-R. متأسفانه آمار فروش دروغ نمی‌گویند و برای بسیاری از خودروسازها، فروش خودروها با گیربکس دستی پایین‌تر بوده و بنابراین بیش از این صرفه ندارد تا خودروساز این‌گونه گیربکس‌ها را توسعه دهد، مخصوصاً برای خودروهایی که مقادیر زیادی از گشتاور را انتقال می‌دهند و گیربکس‌های قوی‌تری نیاز دارند. همچنین گیربکس‌های اتوماتیک سریع‌تر و کاراتر از نمونه‌های دستی هستند.

وداع 10 خودروی برجسته با گیربکس دستی

اینجا لیستی از 10 خودروی جذاب و برجسته تهیه‌شده که دیگر با گیربکس دستی قابل سفارش نخواهند بود.

آکورا NSX

به نظر می‌رسید که باید تا ابد منتظر این خودرو می‌ماندیم اما سرانجام NSX از راه رسید و از یاد برد که گیربکس دستی داشته باشد! متأسفانه تمام مدل‌های آکورا NSX فاقد گیربکس دستی هستند و این خودروساز ژاپنی نیز قصدی برای بازگشت به قدیم ندارد و دلایل خوبی نیز برای این کار دارد. NSX حالا تکنولوژی بالایی دارد و استفاده از گیربکس دستی دیگر با فلسفه‌ی این خودرو چندان سازگاری ندارد. NSX اصلی گیربکس دستی 5 یا 6 سرعته و یک نمونه‌ی اتوماتیک 4 سرعته داشت.

وداع 10 خودروی برجسته با گیربکس دستی



آئودی TT RS


علیرغم شایعات موجود مبنی بر اینکه TT RS با گیربکس دستی عرضه خواهد شد اما باید گفت که متأسفانه چنین چیزی صحت ندارد. خودروساز آلمانی اخیراً آخرین نسخه از کوپه‌ی داغ خود را با پیشرانه‌ای 5 سیلندر و 2.5 لیتری با 400 اسب بخار معرفی کرده اما دنده‌ای برای تعویض با دست وجود ندارد. تنها گیربکس در دسترس نمونه‌ی 7 سرعته S ترونیک آئودی است.

وداع 10 خودروی برجسته با گیربکس دستی



آئودی R8

آئودی R8 یکی از آن خودروهای اسپورت عالی است که نه‌تنها نمایی جذاب دارد بلکه برای رانندگی نیز بسیار لذت‌بخش است. متأسفانه با توقف عرضه‌ی نسل جدید این خودرو با گیربکس دستی، مقدار زیادی از لذت نیز ازدست‌رفته است. اگر دنبال R8 با گیربکس دستی هستید باید به فکر نسل پیشین این خودرو با گیربکس زیبای دستی باشید.

وداع 10 خودروی برجسته با گیربکس دستی



ب‌ام‌و M5

نسل آینده‌ی M5 در زمان تست شکار عکاسان شده و اخبار تائید کرده‌اند که این خودرو با گیربکس دستی عرضه نخواهد شد. در حقیقت ب ام و آپشن گیربکس دستی را از اواخر امسال برای M5 غیرفعال خواهد کرد بنابراین اگر خواهان یکی از این نمونه‌ها هستید بهتر است که عجله کنید. بسیاری از طرفداران دراین‌باره ناراحت هستند اما صفات و ویژگی‌های M5 از روزهای درخشان خود بسیار فاصله گرفته است. به‌علاوه حداقل M2 جدید هنوز هم با گیربکس دستی قابل سفارش است.

وداع 10 خودروی برجسته با گیربکس دستی



ب‌ام‌و M6

همانند M5،M6 نیز گیربکس دستی خود را از دست خواهد داد. طبق گفته‌های رئیس بخش M ب ام و توجهات نسبت به گیربکس دستی M6 به صفر رسیده است. دیوانه‌وار‌تر آن است که گیربکس دستی کنونی مخصوصاً برای بازار ایالات‌متحده طراحی شده است و این بهایی ارزان نیست که سیستمی را برای کنترل 500 پاوند فیت توسعه دهید.

وداع 10 خودروی برجسته با گیربکس دستی



کادیلاک CTS-V

کادیلاک CTS-V جدید ممکن است که حریفی قابل‌اعتنا برای سدان های رده‌بالای آلمانی باشد اما کادیلاک همچنین تصمیم گرفته تا گیربکس دستی را از جدیدترین مدل محو نماید. کادیلاک CTS-V از پیشرانه‌ای 8 سیلندر با 6.2 لیتر حجم استفاده می‌کند که 640 اسب بخار قدرت و 630 پاوند فیت گشتاور تولید می‌کند.

وداع 10 خودروی برجسته با گیربکس دستی



فراری‌ها

متأسفانه درست است که حتی بهترین و جذاب‌ترین خودروهای موجود در جهان دیگر از گیربکس دستی استفاده نخواهند کرد اگرچه که چندین مدل محدود از فراری کالیفرنیاها با گیربکس دستی وجود دارند که در همین اطراف غرش می‌کنند اما طرفداران دوآتشه‌ی فراری باید در 599 دنبال گیربکس دستی باشند.

وداع 10 خودروی برجسته با گیربکس دستی



همه مدل‌های لامبورگینی!

با معرفی لامبورگینی اوراکان که جایگزین گالاردو گردید، لامبو تصمیم گرفت تا با گیربکس دستی وداع کند. مدیرعامل لامبورگینی استفان وینکلمن گفت که تقریباً صفر درصد از گالاردوها با گیربکس دستی سفارش داده‌شده‌اند و پس‌ازآن بود که خودروساز مجبور شد تا در فرایند سفارش‌ها بازنگری کرده و گیربکس دستی را کنار بگذارد. تصمیمی که یک اشتباه نبود.

وداع 10 خودروی برجسته با گیربکس دستی



مرسدس بنز SLC

ممکن است که این خودرو یک فراری یا لامبورگینی نباشد اما مرسدس بنز SLK یکی از معدود رودسترهای لوکس است که گیربکس دستی را عرضه می‌کند؛ اما خودروساز آلمانی SLK را با SLC جدید جایگزین کرده و گیربکس دستی را از آن حذف نموده است. در حقیقت، شما روزهای سختی را برای پیدا کردن خودروهای مرسدس بنز با گیربکس دستی خواهید داشت.

وداع 10 خودروی برجسته با گیربکس دستی



پورشه 911 GT3

زمانی که پورشه جدیدترین نسل 911 GT3 را در موتورشو ژنو 2013 معرفی نمود، طرفداران فهمیدند که گیربکس دستی دیگر وجود ندارد. البته باید گفت که پورشه 911 R را هم معرفی کرده که شبیه GT3 است و گیربکس دستی دارد. حالا این خودروساز آلمانی خطاهای مربوط به این حذف را دیده و برای نسل آینده‌ی 911 GT3 این گیربکس را دوباره معرفی کرده است. سؤال بزرگ این است که چرا سایر خودروسازان مسیر پورشه را دنبال نمی‌کنند؟ شاید راننده‌های پورشه تنها کسانی هستند که واقعاً گیربکس دستی می‌خرند!

وداع 10 خودروی برجسته با گیربکس دستی


:: موضوعات مرتبط: اطلاعات خودرو ها، ،
:: برچسب‌ها: خودرو با گیربکس دستی , گیربکس دستی , قیمت روز خودرو, قیمت خودرو, قیمت لحظه ای خودرو, قیمت خودرو, قیمت خودروها وارداتی, قیمت خودروهای داخلی, قیمت خودرو دست دوم, قیمت خودرو خارجی, قیمت خودروهای پلاک اروند, قیمت خودرو ایران خودرو, قیمت خودرو لیفان, قیمت خودرو در دبی, قیمت خودرو منطقه آزاد انزلی, قیمت خودرو جیلی, قیمت خودرو دنا, قیمت خودروی سابرینا, قیمت خودروی ریو, قیمت خودروهای وارداتی, قیمت خودروهای سایپا, قیمت خودروهای ایران خودرو, مجله ماشین , ,


ن : khashayars

اوراکان اسپایدر؛ گاو خشمگین لامبورگینی

وب‌سایت پدال: قیمت آغازین اوراکان رودستر که کمی از 250 هزار دلار بیشتر است، حدود 40 هزار بیشتر از برادر کوپه را طلب می‌کند. در کنار سقف نرم الکتروهیدرولیک (مشکی، قهوه‌ای و یا قرمز) تجهیزات جذاب دیگری همچون ترمزهای کربن سرامیک، چراغ‌های LED و رینگ‌های 20 اینچی "جیانو” توسط لامبورگینی اوراکان LP 610-4 به‌صورت استاندارد عرضه می‌شوند. همچنین صفحه‌نمایش TFT با نشان‌دهنده‌هایی دیجیتالی به‌عنوان جزئی از سیستم اطلاعات سرگرمی استاندارد اوراکان در دسترس قرار دارد. فرمان با کمک الکتریکی، دامپرهای مگنترولوجیکال نیز به‌صورت آپشن قابل سفارش هستند.

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر


وزن گونهٔ رودستر حدود 102 کیلوگرم سنگین‌تر از نسخهٔ کوپه است اما پیشرانهٔ 10 سیلندری 602 اسب بخاری با ردلاین 8500 دور در دقیقه به‌صورت جالبی جلب‌توجه می‌کند. این قدرت مهیب توسط گیربکس خودکار دوکلاچه و 7 سرعته به هر چهارچرخ منتقل می‌شود و همین عملکرد باعث شده تا لامبورگینی مدعی شتاب صفرتا 96 کیلومتر بر ساعت 3.2 ثانیه‌ای اوراکان رودستر با لانچ کنترل شود. رکورد 2.8 ثانیه‌ای ما با نسخهٔ LP 610-4 کوپه هرچند زمان سریع‌تری را نشان می‌دهد. ازآنجایی‌که توجهی ویژه به مبحث آئرودینامیک این گاو بی‌سقف صورت گرفته، لامبورگینی می‌گوید که سقف سرعت این مدل همانند برادر کوپه بوده و به 323 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر


متأسفانه به خاطر باران‌های حاره‌ای، امکان استفادهٔ زیاد از هوای آزاد و آزمایش عملکرد باز و بسته شدن سقف اوراکان رودستر فراهم نگردید اما علیرغم این تغییرات جوی، ما زمان 17 ثانیه‌ای برای باز شدن سقف را تائید می‌کنیم. این باز و بسته شدن می‌تواند تا سرعت 50 کیلومتر بر ساعت انجام گیرد.

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

رانندگی با اوراکان رودستر همانند برادر کوپه جذابیت‌های خاص خودش را دارد، خزنده، سریع و رضایت‌بخش با یک استثنا: صدا! اگر شما هارمونی عاری از هرگونه اشتباه را از یک لامبورگینی 10 سیلندر انتظار دارید، از سرتاپا خواهان آن می‌شوید که سقف باز باشد در غیر این صورت پنجرهٔ عقب به‌عنوان تنظیم‌کنندهٔ صدا برای صدای پیشرانه عمل می‌کند.

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

مشخصات لامبورگینی اوراکان LP 610-4 اسپایدر

قیمت پایه: 267545 دلار

مشخصات خودرو: پیشرانه در وسط، چهارچرخ محرک، 2 سرنشینه، 2 در کوپه

پیشرانه: 5.2 لیتری/602 اسب بخار قدرت/560 نیوتن‌متر گشتاور/40 سوپاپ 10 سیلندر

گیربکس: 7 سرعتهٔ خودکار دوکلاچه

طول/عرض/ارتفاع: 4.46/1.92/1.18 متر

شتاب صفرتا 96 کیلومتر بر ساعت: 3 تا 3.4 (تخمین زده‌شده)

مصرف سوخت: 16.8/11.2/13.8 لیتر در هر صد کیلومتر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر

نگاهی اجمالی به گاو خشمگین لامبورگینی: اوراکان اسپایدر


:: موضوعات مرتبط: اطلاعات خودرو ها، ،
:: برچسب‌ها: لامبورگینی اوراکان , اوراکان , مشخصات لامبورگینی اوراکان , اطلاعات لامبورگینی اوراکان , قیمت لامبورگینی اوراکان , قیمت روز خودرو, قیمت خودرو, قیمت لحظه ای خودرو, قیمت خودرو, قیمت خودروها وارداتی, قیمت خودروهای داخلی, قیمت خودرو دست دوم, قیمت خودرو خارجی, قیمت خودروهای پلاک اروند, قیمت خودرو ایران خودرو, قیمت خودرو لیفان, قیمت خودرو در دبی, قیمت خودرو منطقه آزاد انزلی, قیمت خودرو جیلی, قیمت خودرو دنا, قیمت خودروی سابرینا, قیمت خودروی ریو, قیمت خودروهای وارداتی, قیمت خودروهای سایپا, قیمت خودروهای ایران خودرو, مجله ماشین , ,


ن : khashayars

ایرانی ها، تب خودروهای اتومات

هفته نامه تجارت فردا - حمیدرضا بهداد - فربد زاوه*: تب خودروهای اتومات داخلی این روزها در بازار کشور بالا گرفته و خودروسازان داخلی سعی دارند در این میدان رقابت جدید، گوی سبقت را از یکدیگر بربایند. هرچند سال‌ها از ورود اتومات‌ها به بازار خودرو کشور می‌گذرد، با این حال بیشتر میهمانان، مدل‌های وارداتی و گران قیمت بوده‌اند. این در شرایطی است که هم‌اکنون مدل‌های داخلی و ارزان‌قیمت، به تدریج در حال عرضه شدن از سوی خودروسازان کشور هستند.حرکت یکباره غول‌های جاده مخصوص در عرضه مدل‌های اتومات، بدون شک ریشه در نیاز بازار دارد و این مشتریان هستند که خودروسازها را به سمت عرضه محصولات دنده‌اتوماتیک سوق داده‌اند. 

هرچند از دید بخشی از مشتریان، همین دنده عوض کردن‌های پی در پی نیز جزو لذت‌های رانندگی به حساب می‌آید و راندن با اتومات‌ها، کمی بی‌روح جلوه می‌کند، با این حال به نظر می‌رسد ذائقه بیشتر مشتریان به سمت دنده‌اتومات‌ها چرخیده است.ترافیک‌های سنگین و بیماری‌های عضلانی، از جمله عوامل مهمی هستند که لذت دنده عوض کردن را برای بسیاری از رانندگان به صفر رسانده و حتی به عذاب تبدیل کرده است، از همین رو اتومات‌ها بیش از پیش رو آمده‌اند.

خودروسازان نیز که طی یکی دو سال گذشته با رکودی سنگین و به نوعی قهر بخش بزرگی از مشتریان، روبه‌رو بوده‌اند، با درک تغییر ذائقه بازار، به سمت عرضه محصولات اتومات رفته و این اتفاق، نوید ایجاد رقابتی سازنده و به نفع مشتری را در بازار خودرو کشور می‌دهد. نکته مهم‌تر ماجرا اینجاست که خودروهای عرضه‌شده، از قیمت نسبتاً پایین و مناسبی در مقایسه با مدل‌های وارداتی برخوردار بوده و این موضوع می‌تواند مشتریان بیشتری را جذب بازار دنده‌اتوماتیک‌ها کند.

ایرانی ها تب خودروهای اتومات

در این شرایط اما این پرسش مطرح می‌شود که حرکت خودروسازان به سمت عرضه اتومات‌ها، می‌تواند به کاهش قیمت این محصولات در آینده بینجامد؟ پاسخ این پرسش زمانی مثبت خواهد بود که خودروسازان داخلی به روند عرضه محصولات اتومات ادامه دهند و هر چند وقت یک بار، مدل‌های جدید روانه بازار کنند. پرواضح است که قیمت کالا زمانی پایین می‌آید که عرضه از تقاضا پیشی بگیرد و همچنین بازاری رقابتی در میان باشد؛ در غیر این صورت نمی‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت. بنابراین، کاهش قیمت خودروهای اتومات نیز زمانی اتفاق خواهد افتاد که عرضه آنها تداوم داشته باشد و از سوی دیگر، رقابتی نفسگیر میان خودروسازان (در عرضه اتومات‌ها) شکل بگیرد.

هم‌اکنون خودروسازان داخلی در ابتدای راه عرضه محصولات اتومات هستند و برای شروع به سراغ چینی‌ها رفته‌اند، بنابراین شاید به این زودی‌ها نتوان کاهش قیمت را در بازار خودروهای دنده‌اتوماتیک حس کرد. با این حال، از آنجا که به احتمال زیاد، محصولات اتومات عرضه‌شده (به دلیل قیمت نسبتاً پایین و داشتن آپشن‌های جذاب) با اقبال عمومی روبه‌رو خواهند شد، به نظر می‌رسد خودروسازان مسیری را که آغاز کرده‌اند، ادامه خواهند داد.

البته با توجه به قدرت خرید پایین مشتریان، موفقیت‌آمیز بودن این مسیر، بستگی مستقیم به «قیمت» دارد، به نحوی که استقبال از خودروهای دنده‌اتوماتیک و به تبع آن افزایش انگیزه خودروسازها برای عرضه این محصولات، در گرو قیمت پایین آنهاست. به عبارت بهتر، بازار خودروهای دنده‌اتومات داخلی زمانی پررونق خواهد شد که خودروسازان حواسشان به قیمت آنها باشد و این محصولات را تا حد امکان با قیمت‌هایی نسبتاً پایین (زیر 50 میلیون تومان) عرضه کنند. 

ترس از اتومات‌ها ریخت

 انقلاب صنعتی مدیون کاهش نیروی کار بعد از مرگ سیاه (طاعون) در انگلستان است. ورود ماشین‌آلات به چرخه تولید و استفاده از نیروهای مکانیکی به جای توان انسان، نه‌تنها به انسان یاد داد می‌تواند بهره و بازدهی بیشتری از امور تولیدی خود به دست آورد که به وی نشان داد می‌توان آسان‌تر نیز زندگی کرد. تمایل به آسایش بیشتر حس ذاتی و فطری انسان است و انقلاب صنعتی در واقع علاوه بر حل مشکل کمبود نیروی کار، پاسخی به این غریزه بود. اختراع وسیله نقلیه مسافری و باری، در راستای همین نیاز فطری صورت گرفت. 

تمایل به جابه‌جایی با سرعت و آسایش بیشتر، مهندسان را به فکر ساخت وسیله‌های نقلیه موتوری واداشت. خودرو را شاید بتوان مهم‌ترین اختراع بشر در آستانه قرن بیستم دانست. تولید خودرو در اوایل قرن بیستم شدت گرفت و خودروسازها در تلاش بودند مشکلات استفاده از وسیله نقلیه را کاهش دهند و راندن آن را آسان کنند.

حجم گسترده اختراعات مهندسان اروپایی و آمریکایی در آن دوران، سبب شد رانندگی با خودرو از یک فعالیت پر‌مشقت، به یک سرگرمی لذت‌بخش و مفید تبدیل شود. در کنار بهبود سیستم‌هایی مانند فرمان و ترمز و سیستم تعلیق، رانندگی با خودروهای قدیمی با گیربکس‌های دستی، مشقت‌های خود را به همراه داشت. این مشقت‌ها به تدریج سبب شد مشتریان از خودروهای دنده‌ای به نوعی خسته شده و آنها را به استفاده از محصولات راحت‌تر که دردسر دنده عوض کردن را ندارد، سوق داد.

ایرانی ها تب خودروهای اتومات

مهندسان آمریکایی در اواخر دهه 30 موفق به اختراع سیستمی شدند که راننده را از تعویض دنده بی‌نیاز می‌کرد و این همانی بود که رانندگان خسته از دنده و تغییر دنده، به شدت به دنبال آن می‌گشتند. این فناوری که با نام گیربکس اتوماتیک شناخته می‌شد، در شروع عرضه، فناوری پیچیده، پر‌خرج و کم‌بازدهی به شمار می‌رفت، با این حال راحتی حاصل از این فناوری و تقاضای رو به رشد بازار، توسعه آنها را سرعت بخشید.

 این سرعت بالای توسعه سبب شد شمار زیادی از خودروهای آمریکایی در دهه 50 به این فناوری مجهز شوند. با این حال اما گیربکس‌های اتوماتیک همچنان کم‌بازده بودند و برای رفع نیازهای دینامیکی رانندگان نیاز به موتورهای پر‌قدرت و در نتیجه بسیار بزرگ داشتند. موتورهای بزرگ هم مصرف بالای سوخت را به دنبال داشتند که مطلوب کمپانی‌های بزرگ و رو به رشد نفتی آمریکایی بودند. تشویق بیش از پیش خریداران به این خودروها، بازار خودروهای گیربکس اتوماتیک را بسیار داغ کرده بود. اما وضعیت در اروپای جنگ‌زده بسیار متفاوت جلوه می‌کرد. 

اروپایی‌ها که مشقت جنگ جهانی دوم را تحمل می‌کردند، نه پول کافی برای اضافه‌پرداخت کسب آسایش بیشتر داشتند و نه هزینه بالای سوخت برای دولت‌های آنها مقرون به صرفه بود. هزینه بالای بازسازی اروپا، دولت‌ها را مجبور به کنترل مصرف سوخت که تماماً وارداتی بود، با ابزارهای مالیاتی می‌کرد. خودروهای اروپایی برخلاف رقبای آمریکایی خود، دارای موتورهای بسیار کوچک‌تر و گیربکس‌های دستی بودند. انواع خودروهای اقتصادی، مورد وثوق مشتریان اروپایی بودند که قابلیت نصب گیربکس اتوماتیک نداشتند.

 در واقع تنها در معدود خودروهای مرسدس بنز و برخی لوکس‌سازان بریتانیایی که محصولات خود را به آمریکا صادر می‌کردند انواع اتوماتیک یافت می‌شد. قوانین سختگیرانه آلودگی در کالیفرنیا و سپس در کل آمریکا، منجر به کسادی موتورهای بزرگ و خودروهای گیربکس اتوماتیک نشد و تا زمان بحران نفتی دهه 70، همچنان حجم موتورهای آمریکایی با لیتر و اروپایی با سی‌سی مفهوم داشت.

در ایران، ورود خودروهای آمریکایی از اواخر دهه 1960 با افزایش ارتباط دولت ایران و امریکا رونق زیادی پیدا کرد. گیربکس‌های اتوماتیک در انواع خودروهای گران‌قیمتی که از آمریکا به کشور می‌آمد، استفاده می‌شد، ولی مشکلات ذاتی این خودروها خصوصاً در زمان خرابی‌های ناشی از عدم کارکرد باتری که در آن زمان بسیار شایع بود، استقبال از آنها را محدود به خودروهای بسیار لوکس کرد. با تولید خودروهای جدید در ایران با نام‌های آریا و شاهین، اولین خودروهای گیربکس اتوماتیک در ایران تولید شد.

ایرانی ها تب خودروهای اتومات

 استقبال از این خودروها رفته‌رفته افزایش می‌یافت و سهم بازار آنها در حال افزایش بود. مشتری پولدار ایرانی در آن زمان، به آسایش خود بیشتر از خرابی فکر می‌کرد و محبوبیت خودروهای اتوماتیک آمریکایی در بازار رفته رفته افزایش یافت. بعدها در کنار محصولات جنرال موتورز ایران، ایران ناسیونال هم به عرضه پیکان اتوماتیک روی آورد که می‌توان آن را گام نخست در بازار ایران برای ارتقای سلیقه مشتریان خودروهای طبقه متوسط نامید.

 نمونه‌های اروپایی جز برخی محصولات انگلیسی و به ندرت آلمانی عمدتاً به گیربکس دستی مجهز بودند. با پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ و تحریم‌های آمریکا، خودروهای اتوماتیک برای دارندگان خود مشکل‌ساز شدند. کمبود شدید باتری، قطعات یدکی و حتی به‌روز نشدن فناوری‌های تعمیراتی در کشور، سبب شد تقاضای خودروهای اتوماتیک به شدت کاهش پیدا کند و به صفر برسد و حتی بسیاری از نمونه‌های موجود با گیربکس دستی تعویض شود. با پایان جنگ و ورود خودروهای به‌روز به کشور، بازار خودروهای اتوماتیک بازیافت نشد. 

حتی لوکس‌ترین خودروهای وارد‌شده به کشور مجهز به گیربکس‌های دستی بودند که نشان می‌داد مشتری ایرانی اعتماد از دست رفته خود به فناوری را بازیابی نکرده است. با محدودیت واردات و تمرکز بر تولید خودروهای ارزان‌تر، موضوع گیربکس‌های اتوماتیک تقریباً به فراموشی سپرده شد و به جز تعداد اندکی خودرو پژو 405، محصول دیگری به بازار عرضه نشد. در اوایل دهه 80 هم، همزمان با عرضه پراید با گیربکس اتوماتیک در حجم بسیار محدود، تعداد محدودی خودرو پژو 206 با گیربکس اتوماتیک برای جانبازان به کشور وارد شد.

 هرچند پژو در تعریف اولیه 206 در ایران، سه تیپ 4، 5 و 6 را با گیربکس اتوماتیک در نظر گرفته بود ولی تست‌های جاده‌ای انواع 206 با موتور 1400 سی‌سی توان کافی برای عبور از جاده‌های کوهستانی شمال را نداشتند و از ورود به چرخه تولید بازماندند. بعد از ورود پژوهای 1600 سی‌سی اتوماتیک و استقبال نسبتاً مناسب بازار از این محصول در قشر جوانی که مشکلات دوران جنگ را در ذهن نداشت، ایران خودرو مجدداً به تولید این مدل اقدام کرد. همزمان، واردات انواع خودرو لوکس به کشور مجدداً مجاز شد و دیگر مشتری جوان و راحت‌طلب ایرانی، خریدار خودروهای دنده‌ای نبود.

 این استقبال خوب از این فناوری در کنار کیفیت بسیار مطلوب‌تر گیربکس‌های اتوماتیک در قیاس با محصولات قدیمی، ترس سایر مشتریان خودروهای ارزان قیمت‌تر را از هزینه نگهداری خودرو اتوماتیک به شدت کاهش داد و تقاضا برای این محصول حتی در خودروهای ارزان‌قیمت افزایش یافت. تولید انواع خودرو اتوماتیک در شرکت‌های پارس خودرو و ایران خودرو شدت پیدا کرد و دیگر ماکسیمایی که در ابتدای عرضه عمدتاً به صورت گیربکس دنده‌ای فروخته می‌شد فقط متقاضی اتوماتیک داشت. واقعیت این است برای مشتری ایرانی، خودروهای اتوماتیک دیگر یک کالای لوکس به حساب نمی‌آید و مشتریان خودروهای ارزان‌قیمت هم متقاضی این مدل خودرو هستند.

ایرانی ها تب خودروهای اتومات

پیشرفت فناوری و ارائه انواع مختلف از این گیربکس‌ها با قیمت‌های پایین و هزینه نگهداری مناسب، سبب شده است وجود خودروهای اتوماتیک یک الزام برای خودروسازان در سبد محصولات‌شان بشود. تمایل به آسایش بیشتر در رانندگی با افزایش درآمدهای مشتریان به شدت افزایش می‌باید و خودروسازان ایرانی هم می‌بایست با در نظر گرفتن این مهم، به استفاده از این فناوری در خودروهای خود اهتمام بورزند.

 دورنمای روشن اقتصادی در ایران و رشد پایدار اقتصادی در سال‌های پیش رو، منجر به افزایش ثروت عمومی و تقویت قابل توجه قدرت خرید مشتریان می‌شود. در واقع در آینده نزدیک مشتری ایرانی قادر است هزینه بیشتری برای خرید خودرو پرداخت کند. این اضافه‌پرداخت در ازای دریافت کیفیت بالاتر و مشخصات فنی بهتر باید باشد تا توجیه‌کننده افزایش هزینه شود. همچنین با توجه به ترکیب جوان جمعیتی که روزهای سخت جنگ را تجربه نکرده‌اند افزایش تقاضا قطعی خواهد بود.

 لذا تمرکز در تولید این خودروها و تولید گیربکس‌های اتوماتیک در برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت‌های خودروساز داخلی بسیار حیاتی و ضروری است. البته، نیاز به توسعه شبکه خدمات‌رسانی هم از لحاظ کیفی و هم کمی برای جلب اطمینان مشتریان ضروری است. هم‌اکنون شرکت‌های داخلی ضعف بزرگی در این زمینه دارند که برای حفظ حیات خود می‌بایست نسبت به ایجاد مراکز بیشتر تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک اقدام کنند.



:: موضوعات مرتبط: اطلاعات خودرو ها، ،
:: برچسب‌ها: ایرانی ها، تب خودروهای اتومات , تب خودروهای اتومات ایرانی ها , تب خودروهای اتومات در ایران , تب خودروهای اتومات , تب خودروهای اتومات در کشور , قیمت روز خودرو, قیمت خودرو, قیمت لحظه ای خودرو, قیمت خودرو, قیمت خودروها وارداتی, قیمت خودروهای داخلی, قیمت خودرو دست دوم, قیمت خودرو خارجی, قیمت خودروهای پلاک اروند, قیمت خودرو ایران خودرو, قیمت خودرو لیفان, قیمت خودرو در دبی, قیمت خودرو منطقه آزاد انزلی, قیمت خودرو جیلی, قیمت خودرو دنا, قیمت خودروی سابرینا, قیمت خودروی ریو, قیمت خودروهای وارداتی, قیمت خودروهای سایپا, قیمت خودروهای ایران خودرو, مجله ماشین , ,


ن : khashayars

جگوار ایکس اف جدید، پرقدرت و زیباتر از قبل

وب‌سایت پدال: باید حتما از نزدیک به نیو‌ایکس‌اف جگوار نگاه انداخت تا فهمید با یک خودروی تازه طرفیم. خودرویی که به طرز ماهرانه ای از نمونه اولیه معرفی شده در سال 2007 تکامل یافته و حالا به این جا رسیده است. اگر خواسته باشیم کمی جزئی‌تر به خودرو نگاه کنیم می‌بینیم خط برش هود زیر دماغه(که در مدل قبلی تا جلوپنجره نیز کشیده شده بود) و هواکشهای تزیینی تعبیه شده بر روی گلگیرهای جلو حال به شکل افقی‌اند.

بررسی جگوار ایکس اف 35t آرسپورت 2016

پس می‌بینیم عمل زیبایی صورت گرفته بر روی نیوایکس اف به صورت جزئی بوده است. تغییرات اساسی صورت گرفته در زیربندی خودرو اعم از تعویض سازه فلزی فشرده سابق با نمونه آلومینیومی مشترک با مدلهای کوچکتر XE، کیفیت و دوام خودرو را بالاتر برده است. این تغییر در ایکس‌اف، آن را مهیای رقابت با سدانهای لوکس متوسط جدید بازار می‌کند. افزایش 5 سانتی‌متری فاصله محورها در واقع باعث شده حس کنیم ارتفاع به گونه‌ای پایین‌تر آمده و خودرو بیشتر روی زمین است.

بررسی جگوار ایکس اف 35t آرسپورت 2016


اما در بحث پیشرانه و فنی، مدلهای ایکس‌اف، دوگونه تنوع قدرتی و اساسا پیشرانه و گشتاور(نزدیک بر نیم تن بر واحد متر فشار) مشابهی داشته، به گونه‌ای که همان نمونه 3 لیتری 6 سیلندر خورجینی سوپرشارژ با زاویه 90 درجه با بهره‌گیری از تکنولوژی نمونه 8 سیلندر خورجینی را مورد استفاده قرار داده است. گفتنی است بهره گیری از چنین پیشرانه‌هایی از سال 2013 و با مدل ایکس‌جی آغاز شد. دو وزنه تعادلی با چرخش معکوس وظیفه خنثی‌سازی لرزشها را در موتور دارند. آرسپورت مورد آزمایش نمونه لوکس بوده که خروجی پایین‌تر 340 اسب بخار را داشت و اگر این مقدار کافی بنظر نمی‌رسد مشتری با پرداخت دوهزار دلار دیگر این مقدار را با خرید نسخهs به 380 اسب بخار می‌رساند.

بررسی جگوار ایکس اف 35t آرسپورت 2016


پیشرانه v6 معمول این آرسپورت ظرف 5 ثانیه آن را به صد رسانده و یک‌چهارم مایل را در 13.6 ثانیه و با سرعت 160 کیلومتر در ساعت طی می کند تا آن را از تمام هم رده هایش سریعتر کند، اما این آمار به گونه‌ای نیست که یارای غولی مانند کادیلاک ctsv 420 اسبی توربو دوقلو را داشته باشد.

بررسی جگوار ایکس اف 35t آرسپورت 2016

بررسی جگوار ایکس اف 35t آرسپورت 2016

به ادعای جگ(همان عامیانه جگوار) شاسی جدید 66 کیلوگرم کاهش وزن در مدل دیفرانسیل عقب و 132 کیلوگرم در مدل چهارچرخ متحرک‌دائم در پی داشته که ما چندان هم با آن موافق نیستیم؛ چرا که در آزمایشات انجام گرفته ارقام بدست آماده اندکی بیشتر از ادعای سازنده بود. علاوه بر این مثلا در مدلی مثل نمونه چهارچرخ متحرک دائم فاصله محوری بیشتر، حجم فضای داخلی را 0.15 مترمکعب بیشتر کرده است.

 
بررسی جگوار ایکس اف 35t آرسپورت 2016

بررسی جگوار ایکس اف 35t آرسپورت 2016

قیمت نمونه پایه 52,895 هزار دلار بوده که با پرداخت 8750 دلار دیگر می توان آپشنهای دیگری مانند چرخهای 19 اینچی، چراغ‌های LEDجلو ، سامانه هشدار نقاط کور، سامانه هشدار برخورد از جلو و حرکت داخل خطوط را اضافه کرد. رابط سرگرمی جدید جگوار به نام "اینکنترل تاچ” یک نمونه استاندارد و پیشرفتی بزرگ در مقابل سیستم های قدیمی است. 

صفحه نمایش لمسی 8 اینچ در پاسخ به موارد ورودی سرعت بیشتری داشته و دکمه های فیزیکی نیز حرکت در میان منوهای فرعی مختلف برای تلفن، رسانه ها، و ناوبری را آسانتر می کنند. "اینکنترل تاچ پرو” یک صفحه نمایش 10.2 اینچی را به شما هدیه می‌دهد که در واقع نوعی داشبورد تمام دیجیتالی بوده که در آن خبری از دکمه‌های فیزیکی نیست! گفتنی است که این پکیج3100 دلاری برای آزمایش خودروی ما انتخاب نشده بود.

بررسی جگوار ایکس اف 35t آرسپورت 2016


علیرغم این موارد، خودروی مورد نظر ما بیش از سیزده هزار دلار آپشن داشت. در مورد رنگ‌آمیزی خودرو، حتما باید رنگهای خاص”نشنال ریسینگ” (رنگ خاصی که مدلهای خاص جگوار و استون و حتی بنتلی رنگ‌آمیزی شده‌اند)و از آن جمله "بریتیش ریسینگ گرین” با قیمت 550 دلار را ببینید تا واقعا بفهمید ارزش خرج کردن را دارد. صندلی های با قابلیت تهویه سرد و گرم، سیستم دربهای آرام‌بند بهمراه پکیج راحتی 2000 دلاری را هم باید به آن افزود . 

محتویات پکیج لوکس ارتقای فضای داخلی با قیمت 2700 دلار (کنترل چهار منطقه‌ای آب و هوا ، محافظ صندلی عقب، پوشش سقف چرم مصنوعی، و نورپردازی محیط داخل) و بسته 3100 دلاری کمک راننده علیرغم تسهیل کار و راحتی وکیفیت، چندان معقول بنظر نمی‌رسد. حالت دوم هم به احتمال زیاد تنها برای کسانی که قصد استفاده از کروز کنترل تطبیقی را دارند مناسب بنظر می‌رسد.

بررسی جگوار ایکس اف 35t آرسپورت 2016

بررسی جگوار ایکس اف 35t آرسپورت 2016

طراحی و ارگونومی این کابین جدید با ظرافت زیادی انجام گرفته و بسیار چشم‌نواز است؛ هیچ چیز دست و پا گیری در این میان وجود ندارد و از همه مهمتر، آنچه در این میان همچون یک فرد راهنما به کمک آدم می‌آید سیستم نمایشگرسربالای(HUD) آن است که تمام آنچه می‌خواهید در جلوی چشمانتان روی شیشه جلو مهیا می سازد و همچون جتهای جنگنده اطلاعات را بر روی شیشه نمایش می دهد. اما آنچه در این میان بیشتر آزاردهنده است ستون‌های کناری است که به مرور زمان و تغییر توجه از ستونها بر روی HUD عادی می شوند.

بررسی جگوار ایکس اف 35t آرسپورت 2016

بررسی جگوار ایکس اف 35t آرسپورت 2016


ردیف دوم فضای زیادی برای دو بزرگسال ارائه می‌دهد، اما در یک مسافت طولانی جای نفر سوم کمی تنگ خواهد بود! صندلیهای عقب به نسبت 40/20/40 تا شده تا فضای نسبتا زیادی را برای حمل بار و حتی افراد بیشتر در اختیار داشته باشیم. البته چنین خودرویی قطعا مناسب بارکشی نخواهد بود!!

"مطیع” بهترین کلمه در توصیف رفتار این خودرو است. دامپرهای تنظیم‌پذیر که بخشی از پکیج هزار دلاری دینامیکی تطبیقی را تشکیل می‌دهند، بی وقفه در حالت عادی با نویزکم سیستم تعلیق و ترکیبی مطلوب از کیفیت هندلینگ و سواری راحت کار می کنند. فرمان هیچگاه بیش از حد سنگین احساس نشده و در شهر سبک بوده و در سر پیچهای تند به راحتی عکس العمل نشان داده و می چرخد. حتی در آزمایش شتاب جی که لاستیکهای تمام فصل این ایکس‌اف‌اس به رقم 0.86 رسیدند و وزن فرمان با کاهش کم فرمانی افزایش یافت نیز هرگز سنگین احساس نشد. لاستیکهای تابستانه هر دو مورد عملکرد حس شده و مورد اندازه گیری را بهبود می‌بخشند، اما هنوز کارخانه آنها را عرضه نکرده است. خودروی اسپرت انتخابی ما تایرهای 20 اینچی آپشن 2500 دلاری را یدک می کشید.

بررسی جگوار ایکس اف 35t آرسپورت 2016

بررسی جگوار ایکس اف 35t آرسپورت 2016

بررسی جگوار ایکس اف 35t آرسپورت 2016

بررسی جگوار ایکس اف 35t آرسپورت 2016

در بحث آلایندگی، در طول بیش از هزار کیلومتر رانندگی ترکیبی به طور متوسط 19 واحد mpg را ثبت کردیم که 5 واحد کمتر از امتیاز ترکیبی EPA و 1 واحد زیر تولید شهری بود که باید نوسان سرعت را به آن افزود، بهر صورت مسافت پیموده شده متفاوت خواهد بود.

بررسی جگوار ایکس اف 35t آرسپورت 2016

بررسی جگوار ایکس اف 35t آرسپورت 2016

XF رانندگی سریع و نرمی داشته و از لحاظ فضا بزرگ است. از این شاسی و سازه می توان هندلینگ بهتری را گرفت، چرا که تحمل توان و تیون بیشتر را نیز دارد که این امر از برنامه ریزیهای استراتژیک جگوار در آینده خواهد بود، چرا که ایکس‌اف‌اس تیون ، با پیشرانه (حداقل 380) اسب بخاری V-6 و لاستیک تابستانه (در صورت دسترس بودن) رقیب مدعی CTS-V کادیلاک خواهد بود. 

بررسی جگوار ایکس اف 35t آرسپورت 2016

بررسی جگوار ایکس اف 35t آرسپورت 2016

بررسی جگوار ایکس اف 35t آرسپورت 2016

بررسی جگوار ایکس اف 35t آرسپورت 2016


:: موضوعات مرتبط: اطلاعات خودرو ها، ،
:: برچسب‌ها: جگوار ایکس اف جدید، پرقدرت و زیباتر از قبل , جگوار ایکس اف جدید , جگوار ایکس اف , مشخصات جگوار ایکس اف , اطلاعات جگوار ایکس اف , نیو جگوار ایکس اف , قیمت روز خودرو, قیمت خودرو, قیمت لحظه ای خودرو, قیمت خودرو, قیمت خودروها وارداتی, قیمت خودروهای داخلی, قیمت خودرو دست دوم, قیمت خودرو خارجی, قیمت خودروهای پلاک اروند, قیمت خودرو ایران خودرو, قیمت خودرو لیفان, قیمت خودرو در دبی, قیمت خودرو منطقه آزاد انزلی, قیمت خودرو جیلی, قیمت خودرو دنا, قیمت خودروی سابرینا, قیمت خودروی ریو, قیمت خودروهای وارداتی, قیمت خودروهای سایپا, قیمت خودروهای ایران خودرو, مجله ماشین , ,


ن : khashayars

جدال سدان‌های کوپه؛ بنز CLS در برابر آئودی A7

وب‌سایت پدال: کلاس سدان کوپه در سال 2004 و با معرفی مدل CLS توسط مرسدس بنز پایه‌گذاری شد. به دلیل محبوبیت و موفقیت CLS، رقبای مرسدس بنز نیز به فکر ساخت چنین خودروهایی افتادند. بدین ترتیب مدل A7 توسط آئودی در سال 2009 و سری 6 گرن کوپه در سال 2012 توسط ب ام و معرفی شدند تا با مرسدس بنز CLS به رقابت بپردازند. حال در این نوشتار دو خودرو از بین این سه رقیب را روبروی یکدیگر قرار داده‌ایم تا از میان آن‌ها خودروی برتر را انتخاب کنیم.

جدال سدان‌های کوپه؛ مرسدس بنز CLS در برابر آئودی A7
Audi A7 vs Mercedes CLS


طراحی خارجی

به لطف استایل کوپهٔ A7 و CLS، هردوی آن‌ها زیباتر از خودروهایی که بر اساس آن‌ها شکل‌گرفته‌اند (آئودی A6 و مرسدس بنز E کلاس) به نظر می‌رسند. A7 از جلو شبیه به A6 به نظر می‌رسد با این تفاوت که دارای ظاهری تهاجمی‌تر، چراغ‌های باریک‌تر و جلوپنجرهٔ بزرگ‌تری است. اندازهٔ بزرگ‌تر رینگ‌ها که کوچک‌ترین آن 19 اینچ است به همراه شیشهٔ عقب و درِ صندوق بارِ زاویه‌دار به هرچه اسپرت تر شدن A7 کمک کرده است.

 
جدال سدان‌های کوپه؛ مرسدس بنز CLS در برابر آئودی A7

طراحی تمام منحنی CLS نیز دارای ویژگی‌هایی است که آن را اسپرت تر از دیگر محصولات مرسدس بنز نشان می‌دهد؛ مانند قوس عقبی خودرو که درنهایت زیبایی به چراغ‌های عقب ختم می‌شود. این عوامل موجب شده تا طراحی CLS چشم‌نوازتر سدان های سنتی مرسدس بنز به نظر برسد. البته نسخهٔ شوتینگ بریک CLS هم ساخته‌شده است که بین 500 تا 1580 پوند گران‌تر از مدل معمولی است اما در عوض یک صندوق بار وسیع 590 لیتری را در اختیارتان قرار می‌دهد.

جدال سدان‌های کوپه؛ مرسدس بنز CLS در برابر آئودی A7

 



طراحی داخلی

کابین هر دو خودرو به زیبایی طراحی‌شده است. در آئودی فرمان اسپرت ضخیم، کنسول مرکزی بزرگ و صفحه‌نمایش سرگرمی که در بالای داشبورد قرارگرفته به چشم می‌آید. داخل CLS نیز بر اساس E کلاس شکل‌گرفته و کنسول مرکزی آن به همراه صفحه‌نمایش بزرگ نظرها را به خود جلب می‌کند. درکل طراحی داخلی هر دو خودرو فوق‌العاده است.

جدال سدان‌های کوپه؛ مرسدس بنز CLS در برابر آئودی A7

هرچند فرم کوپهٔ این خودروها جذاب و زیباست اما موجب شده تا کمی از راحتی و فضای داخلی قسمت عقب خودرو کاسته شود. به همین دلیل افراد بلندقد سخت‌تر از A6 قادر به سوار و پیاده شدن از A7 هستند و درحالی‌که قسمت عقب CLS هم تنگ‌تر از E کلاس است. هردوی A7 و CLS فضای صندوق بار کمتری نسبت به همتایان سدان خود دارند به‌طوری‌که حجم صندوق بار در A7 535 لیتر و در CLS 520 لیتر است (590 لیتر در نسخهٔ شوتینگ بریک).

جدال سدان‌های کوپه؛ مرسدس بنز CLS در برابر آئودی A7

جدال سدان‌های کوپه؛ مرسدس بنز CLS در برابر آئودی A7

 



رانندگی

A7 سواری راحتی داشته و از ورود صدای باد به داخل کابین تا حد زیادی جلوگیری شده است. فرمان آن کمی بی‌روح احساس می‌شود اما سرگرم‌کننده‌تر از بسیاری از رقباست. بر روی جاده پایداری خوبی داشته و حس اطمینان را به راننده منتقل می‌کند. همهٔ نسخه‌های A7 جز نمونه‌های پایهٔ دیزلی با سامانهٔ چهارچرخ متحرک معروف آئودی یعنی کواترو عرضه می‌شوند که در هر آب و هوایی موجب افزایش کشش و پایداری خودرو می‌شود.

جدال سدان‌های کوپه؛ مرسدس بنز CLS در برابر آئودی A7

بااین‌حال ازلحاظ سواری، CLS برتر بوده و رانندگی با آن واقعاً هیجان‌انگیز است؛ اما فرمان آن مانند A7 احساس خوبی به راننده منتقل نمی‌کند هرچند که هنوز هم در جاده‌های پرپیچ‌وخم سرگرم‌کننده است. بعلاوه اگر سیستم تعلیق سفارشی آن را انتخاب کنید، کیفیت سواری آن یک گام بالاتر از A7 قرار خواهد گرفت.

جدال سدان‌های کوپه؛ مرسدس بنز CLS در برابر آئودی A7


پیشرانه

لیست موتورهای دیزل A7 متشکل از یک نمونهٔ 3 لیتری V6 با چهار سطح قدرت گوناگون است. مدل A7 Ultra با پیشرانهٔ 215 اسب بخاری و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو، مصرف سوخت فوق‌العادهٔ 3.91 لیتر در صد کیلومتر دارد درحالی‌که قوی‌ترین نسخهٔ موتور دیزل V6 که از نوع توئین توربودیزل است، A7 را در 5.2 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رساند. اگر سرعت تنها چیزی است که به دنبال آن هستید مدل RS7 مناسب‌ترین گزینه خواهد بود. چراکه قدرت 552 اسب بخاری نیروگاه 4 لیتری V8 توئین توربوی آن کافی ست تا سرعت این کوپهٔ 1930 کیلوگرمی را تنها در 3.7 ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت برساند؛ یعنی مشابه یک آستون مارتین ونتیج V12؛ اما اگر بازهم بیشتر از این می‌خواهید آئودی RS7 Performance را آماده کرده است که با قدرت عظیم 605 اسب بخاری خود کاملاً CLS را شرمنده می‌کند. در سطحی کمی پایین‌تر از RS7، مدل S7 قرار دارد که هنوز هم تا اندازهٔ زیادی سریع است.

جدال سدان‌های کوپه؛ مرسدس بنز CLS در برابر آئودی A7

مرسدس بنز نیز دو موتور بنزینی و دو موتور دیزل را در لیست سفارشات CLS قرار داده است. کارآمدترین آن‌ها مدل CLS 220D است که نه درزمینهٔ مصرف سوخت و نه درزمینهٔ عملکرد حریف A7 Ultra نمی‌شود. چراکه شتاب صفرتا صد آن با 8.5 ثانیه یک ثانیه بیشتر و مصرف سوخت آن با 4.16 لیتر در صد کیلومتر 0.25 لیتر بیشتر از A7 Ultra است. نسخهٔ قدرتمندتر آن CLS 350D است که عملکرد بسیار بهتری را با افزایشِ جزئیِ مصرف سوخت ارائه می‌کند؛ اما مرسدس بنز با CLS63 AMG S به RS7 پاسخ داده است. این مدل مجهز به پیشرانهٔ 5.5 لیتری V8 توربو دوقلو است که 585 اسب بخار قدرت تولید می‌کند؛ اما در کمال تعجب علیرغم برخورداری از قدرت بیشتر، در شتاب صفرتا صد کیلومتر 0.4 ثانیه کندتر از آئودی عمل می‌کند چراکه در RS7 نیرو به هر چهارچرخ منتقل می‌شود درحالی‌که CLS63 دیفرانسیل عقب است.

جدال سدان‌های کوپه؛ مرسدس بنز CLS در برابر آئودی A7

جدال سدان‌های کوپه؛ مرسدس بنز CLS در برابر آئودی A7

جدال سدان‌های کوپه؛ مرسدس بنز CLS در برابر آئودی A7

جدال سدان‌های کوپه؛ مرسدس بنز CLS در برابر آئودی A7

جدال سدان‌های کوپه؛ مرسدس بنز CLS در برابر آئودی A7

جدال سدان‌های کوپه؛ مرسدس بنز CLS در برابر آئودی A7

 



ارزش در برابر قیمت

با نگاهی به قیمت‌های این دو خودرو می‌توان فهمید که هیچ‌کدام از آن‌ها از ارزش قابل‌توجهی نسبت به قیمت برخوردار نیستند. آئودی A7 بسته به هر مدل بین 5 تا 10 هزار پوند قیمت بیشتری از یک آئودی A6 دارد درحالی‌که همین تفاوت قیمت بین CLS و E کلاس هم به چشم می‌خورد. بااین‌حال تیپ‌های پایینی A7 از ارزش در برابر قیمت بیشتری نسبت به CLS برخوردارند. به‌عنوان‌مثال A7 Ultra با موتور 3 لیتری TDI سریع‌تر و باصرفه‌تر از CLS 220D است درحالی‌که قیمت کمتری هم دارد. این خودرو با قیمت 46 هزار پوند، تجهیزات استاندارد فراوانی چون چراغ‌های LED، صندلی‌های چرمی و سیستم‌های سرگرمی با تکنولوژی بالا را ارائه می‌کند. البته اگرچه بالاترین مدل A7 یعنی RS7 گران‌تر از CLS63 AMG S است اما به دلیل اینکه برای هر دو خودرو باید بیش از 85 هزار پوند هزینه کرد، این اختلاف قیمتِ جزئی چندان به چشم نمی‌آید.

جدال سدان‌های کوپه؛ مرسدس بنز CLS در برابر آئودی A7

جدال سدان‌های کوپه؛ مرسدس بنز CLS در برابر آئودی A7

جدال سدان‌های کوپه؛ مرسدس بنز CLS در برابر آئودی A7

جدال سدان‌های کوپه؛ مرسدس بنز CLS در برابر آئودی A7

جدال سدان‌های کوپه؛ مرسدس بنز CLS در برابر آئودی A7

جدال سدان‌های کوپه؛ مرسدس بنز CLS در برابر آئودی A7


نتیجه

با تمام این موارد، کدام‌یک از این دو سدانِ کوپهٔ پریمیوم برتر است؟ باید گفت با اختلاف اندکی مرسدس بنز CLS. این خودرو راحت‌تر و سرگرم‌کننده‌تر بوده و جز در تیپ‌های پایینی، ارزش در برابر قیمت بیشتری نسبت به آئودی A7 دارد. بعلاوه نسخهٔ شوتینگ بریک آن نیاز کسانی که به دنبال کارایی بیشتری هستند را هم برآورده می‌کند.



:: موضوعات مرتبط: اطلاعات خودرو ها، ،
:: برچسب‌ها: جدال سدان‌های کوپه؛ بنز CLS در برابر آئودی A7 , بنز CLS , مشخصات بنز CLS , اطلاعات بنز CLS , آئودی A7 , مشخصات آئودی A7 , اطلاعات آئودی A7 , قیمت روز خودرو, قیمت خودرو, قیمت لحظه ای خودرو, قیمت خودرو, قیمت خودروها وارداتی, قیمت خودروهای داخلی, قیمت خودرو دست دوم, قیمت خودرو خارجی, قیمت خودروهای پلاک اروند, قیمت خودرو ایران خودرو, قیمت خودرو لیفان, قیمت خودرو در دبی, قیمت خودرو منطقه آزاد انزلی, قیمت خودرو جیلی, قیمت خودرو دنا, قیمت خودروی سابرینا, قیمت خودروی ریو, قیمت خودروهای وارداتی, قیمت خودروهای سایپا, قیمت خودروهای ایران خودرو, مجله ماشین , ,


ن : khashayars

مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن

وب سایت پدال - بنا بر برخی دلایل، هم‌اکنون زمانی پر سروصدا در ایالات‌متحده است و بازار خودرو نیز از این قاعده مستثنا نمی‌باشد. هر کلاس خودرویی تحولی بزرگ را به خود می‌بیند و مهم نیست که چه اتفاقی می‌افتد، خریداران بیش از گذشته با دست باز به انتخاب خودرو می‌پردازند.
 
اکثر این تغییرات به فشارهای مربوط به بازار مرتبط است. قیمت سوخت پایین آمده و انتظارات بالا رفته است. رشد درخشان کراس اوورها ادامه یافته است درحالی‌که شاسی بلندهای سنتی و مرسوم کمی کنج عزلت برگزیده‌اند. خودروهای الکتریکی شاخص سرانجام به راه‌ها قدم گذاشته‌اند و محدوده‌ی حرکتی و کاربردی همانند خودروهای بنزینی دارند. خودروهای هیبریدی نیز جایگاه جدیدی پیداکرده‌اند و شاسی بلندهای کوپه مانند نیز نسبت به قبل از مقبولیت بالاتری برخوردارند. مهم نیست که چه کلاسی باشد، خودروها به آخرین تکنولوژی‌ها مجهز شده‌اند و کارایی بالاتری دارند.
 
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 
آنچه در پیش می‌آید، داغ‌ترین و جدیدترین خودروها، تراک ها، کراس اوورها، شاسی بلندها و ون‌ها و همه‌ی آن چیزی که است که در چند سال آینده به بازار خواهد آمد. این یک لیست جامع است اما از برخی خودروها در آینده بیشتر خواهیم شنید. این‌ها خودروهای تولیدی واقعی هستند که در چند سال آینده قادر به خرید آن‌ها خواهید بود. به آینده خوش‌آمدید!
 
شورولت تراورس
 
کراس اوور بزرگ شورولت از پلتفرمی که در کادیلاک XT5 و جی ام سی آکادیا بکار رفته استفاده خواهد کرد. این کراس اوور به لطف معماری جدید سبک‌وزن‌تر شده و احتمالاً از همان پیشرانه‌ی به‌روز شده‌ی آکادیا که نسخه‌ای 6 سیلندر 3.6 لیتری است بهره خواهد برد. این پیشرانه می‌تواند با گیربکس 9 سرعته اتوماتیک جدیدی که با همراهی فورد توسعه یافته جفت شود.
 
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 
برخلاف آکادیا، تراورس ردپاهای اصلی نسل قبل را دنبال خواهد کرد. تراورس با 3 ردیف صندلی و سیستم چهارچرخ محرک در دسترس خواهد بود.
  • زمان عرضه: بهار 2017
  • قیمت: 33000 دلار (تخمینی)
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 

 
فورد اکسپدیشن
 
شاسی‌بلند فول سایز فورد همانند F-150 از بدنه‌ای آلومینیومی استفاده خواهد کرد که باعث کاهش وزن قابل‌توجه این مدل خواهد شد. نیروگاه این خودرو پیشرانه‌ای 6 سیلندر 3.5 لیتری اکوبوست خواهد بود و در کنار آن پیشرانه‌ی 6 سیلندر 2.7 لیتری نیز به‌صورت آپشن در دسترس خواهد بود. این خودرو همچنین از گیربکس 10 سرعته ی جدید شرکت نیز استفاده خواهد کرد.
  • زمان عرضه: 2017
  • قیمت: 47000 دلار (تخمینی)
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 

 
فولکس واگن تی کراس
 
برادر کوچک‌تر تیگوان کراس اوور تماماً جدید ساب کامپکت خواهد بود. فولکس هنوز نام اصلی را مشخص نکرده اما بهترین حدس ما به کانسپت تی کراس برمی‌گردد که در موتورشو ژنو معرفی گردید.
همانند مدل کانسپت، این خودرو از پلتفرم بکار رفته در سایر ساخته‌های این شرکت استفاده خواهد کرد.
  • زمان عرضه: 2018 (تخمینی)
  • قیمت: 20000 دلار (تخمینی)
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 

 
نیسان آرمادا
 
این خودرو دیگر روی پلتفرم تیتان ساخته نخواهد شد. آرمادا بر پایه‌ی پاترول پی‌ریزی شده و از پیشرانه‌ی 8 سیلندر 5.6 لیتری و گیربکس 7 سرعته اتوماتیک استفاده خواهد کرد. نیسان فاصله‌ی بین محورهای آرمادا را کاهش داده و بر پهنا و طول آن افزوده و از وزن کلی خودرو نیز کم کرده است.
 
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 
نیسان این خودرو را کماکان با تریم های SV،SL و پلاتینیوم عرضه می‌کند.
  • زمان عرضه: تابستان 2016
  • قیمت: 44000 دلار (تخمینی)
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 

 
فولکس‌واگن کراس بلو
 
فولکس در حال تدارک کراس اوور 3 ردیفه ی جدیدی برای مقابله با تویوتا هایلندر و هوندا پایلوت است. ما هنوز نام اصلی و مدل این خودرو را نمی‌دانیم اما نسخه‌ی تولیدی می‌تواند از خط‌ مشی کانسپت کراس بلو که در تصویر مشاهده می‌کنید پیروی نماید.
 
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 
کراس اوور میدسایز فولکس از پلتفرم MQB این کمپانی استفاده خواهد کرد و می‌تواند از پیشرانه‌ی 6 سیلندر 3.6 لیتری پاسات یا 4 سیلندر 2 لیتری توربو بهره‌مند گردد. همچنین نسخه‌های هیبرید و پلاگین هیبرید نیز در دسترس خواهند بود. مدل جدید به‌طور خاص برای بازار آمریکا تدارک دیده می‌شود.
  • زمان عرضه: اواخر 2016
  • قیمت: 33000 دلار (تخمینی)
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 

 
لندروور دیسکاوری
 
کانسپت دیسکاوری ویژن نسل آینده‌ی دیسکاوری را نشان می‌دهد. لندروور می‌گوید که این خودرو بین رنجروور و مدل‌های در شرف عرضه‌ی دیفندر قرار خواهد گرفت.
 
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 
انتظار می‌رود که دیسکاوری از پیشرانه‌های موجود که شامل نمونه‌های 4 سیلندر توربودار و نسخه‌های 6 و 8 سیلندر سوپرشارژردار هستند استفاده کند. نمونه‌های 4 سیلندر 2 لیتری توربودیزل و 6 سیلندر 3 لیتری توربودیزل را نیز نباید فراموش کرد. نسخه‌ی هیبرید نیز در دسترس خواهد بود و احتمالاً این پیشرانه‌ها به گیربکس 8 سرعته ی اتوماتیک متصل خواهند شد.
  • زمان عرضه: 2017 (تخمینی)
  • قیمت: 40000 دلار (تخمینی)
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 

 
لینکلن نویگیتور کانسپت
 
درهای گالوینگ غیرعملی و رکاب‌های آبشاری این کانسپت، نویگیتور 2018 را نمی‌سازند. در داخل کابین صندلی‌های گرم و سرد شونده‌ای که در 30 جهت تنظیم می‌شوند و در کانتیننتال معرفی شده‌اند احتمالاً وجود خواهد داشت.
 
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 
زیر کاپوت نیز می‌تواند پیشرانه‌ی آشنای 6 سیلندر 3.5 لیتری اکوبوست استفاده‌شده در F-150 با قدرت بیش از 400 اسب بخار بکار رود. گیربکس نیز احتمالاً نسخه‌ی دوباره تنظیم‌شده‌ی 10 سرعته ی اتوماتیک رپتور خواهد بود.
  • زمان عرضه: تابستان 2017
  • قیمت: 65000 دلار (تخمینی)
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 

 
مینی کانتری‌من
 
نسل آینده‌ی کراس اوور کانتری من به دیگر مدل‌های کوپر خواهد پیوست و همانند آن‌ها از شاسی جدید استفاده خواهد کرد. پیشرانه‌ی 3 سیلندر 1.5 لیتری توربو و 4 سیلندر 2 لیتری توربو به همراه نسخه‌ی پلاگین هیبرید، احتمالاً تشکیل‌دهنده‌ی قوای محرکه خواهند بود. انتخاب‌های گیربکس نیز می‌تواند 6 سرعته ی دستی و 6 و 8 سرعته ی اتوماتیک باشد. این خودرو همچنین سیستم چهارچرخ محرک را پیشنهاد خواهد داد.
 
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 
کانتری من تنها کراس اوور 4 درب مینی و بزرگ‌ترین مدل این خودروساز باقی خواهد ماند. پیشرانه و گیربکس این خودرو قبلاً در مدل‌های کلابمن و کوپر هاردتاپ استفاده شده‌اند.
  • زمان عرضه: 2017 (تخمینی)
  • قیمت: 25000 دلار (تخمینی)

 
پورشه کاین
 
کاین جدید بر پایه‌ی پلتفرم جدید MLB شکل می‌گیرد و سبک‌تر از نسل فعلی می‌باشد. پورشه ظاهر عضلانی‌تری به این شاسی‌بلند بخشیده و نمای داخل کابین نیز گیراتر از قبل خواهد بود.
 
انتظار می‌رود که پیشرانه‌ها همان نسخه‌های قبلی شامل 6 سیلندر 3.6 لیتری،6 سیلندر 3.6 لیتری توئین توربو،6 سیلندر سوپرشارژدار هیبرید و 8 سیلندر 4.8 لیتری توئین توربو باشند.
  • زمان عرضه: اواخر 2017
  • قیمت: 60000 دلار (تخمینی)
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 

 
ولوو XC40
 
این کراس اوور کوچک کاملاً جدید است. این خودرو بر پایه‌ی معماری جدید مدولار ولوو و با همراهی جیلی شکل گرفته است.
 
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 
احتمالاً پیشرانه‌ی 4 سیلندر ولوو در این مدل بکار گرفته خواهد شد و نسخه‌ی هیبرید نیز وجود خواهد داشت. ممکن است پیشرانه‌های 3 سیلندر نیز به میدان آیند.XC40 پلتفرم یکسانی را با سدان جدید S40 و واگن V40 به اشتراک خواهد گذاشت.
  • زمان عرضه: 2017 یا 2018
  • قیمت: 34000 دلار (تخمینی)
 
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)
 
مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن (قسمت سوم)

 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعات خودرو ها، ،
:: برچسب‌ها: مهم‌ترین خودروهای 2017 و بعد از آن , مهم‌ترین خودروهای 2017 , برترین خودروهای 2017 , برترین خودرو های سال 2017 , خودروهای آینده , خودرو های 2017 , قیمت خودروهای 2017 , قیمت خودرو 2017 , قیمت خودرو 95,



تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان همه چیز در مورد خودرو و آدرس allaboutcarmarket.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.