حضانت فرزند بعد از طلاق یا فوت والدین
همه چیز در مورد خودرو

ن : khashayars

حضانت فرزند بعد از طلاق یا فوت والدین

حضانت فرزند بعد از طلاق یا فوت والدین

حضانت فرزند چگونه است؟ برای گرفتن حضانت فرزند بعد از طلاق چه قوانینی وجود دارد؟ قوانین گرفتن حضانت فرزند بعد از فوت سرپرست بچه چیست؟ در بسیاری از موارد هنگامی که دو نفر از یکدیگر جدا می‌شوند، صاحب فرزند و یا حتی فرزندان هستند. حضانت کودک در ایران طبق قوانینی که تاکنون در ایران وجود داشته و دارد با پدر می‌باشد. اما برای گرفتن حضانت فرزند توسط مادر نیز راه‌هایی وجود دارد. با ما همراه باشید تا با قوانین حضانت فرزند بیشتر آشنا شوید.

همیشه قبل از اینکه اقدام به تشکیل پرونده نمایید از مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی شرکت‌هایی که در زمینه مشاوره خانواده فعال هستند، استفاده کنید. برای حضانت فرزند نیز قوانین مختلفی اندیشیده شده است که این قوانین با توجه به سن و جنسیت کودک متفاوت است.

حضانت چیست؟

پیش از اینکه به مسئله گرفتن حضانت فرزند بپردازیم، لازم است تا ابتدا خود مسئله‌ی حضانت را بررسی و تعریف کنیم. حضانت به طور کلی به معنای نگهداری و سرپرستی کودک است. اگر زن و مردی در کنار یکدیگر زندگی کنند مسئله‌ی حضانت برای هر دوی آنها وجود دارد و مختص به صرفا پدر و یا صرفا مادر نیست. اما اگر زن و مرد تصمیم به جدایی بگیرند در این صورت مسئله‌ی حضانت فرزند مطرح می‌شود. در برخی از موارد فقط طلاق مطرح نیست. گاها یکی از والدین فوت می‌کند و در این خصوص نیز مسئله‌ی حضانت بایستی بررسی و مشخص شود.

شرایط حضانت فرزند چیست؟

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم حضانت فرزند بعد از طلاق به صورت کلی با پدر می‌باشد اما در مواردی قانون تبصره‌‌هایی نیز در نظر گرفته است. به عنوان مثال اگر کودک شما زیر 7 سال است، حضانت موقت آن تا پایان سن 7 سالگی با مادر است.

بعد از اتمام این سنین دادگاه مجددا برای سرپرستی و حضانت فرزند تشکیل می‌شود و معمولا حضانت فرزندان در سنین بلوغ (دختر تا 9 سالگی و پسر تا 15 سالگی) به عهده پدر است.

برخی از قوانین در خصوص سرپرستی و حضانت فرزند جزو قوانین اساسی است. این قوانین عبارت‌اند از: شایستگی اخلاقی، مسلمان بودن، عقل، توانایی عملی، داشتن درآمد کافی برای تامین مخارج و...

البته بایستی به این نکته دقت کرد که صرف داشتن شرایط بالا، باعث گرفتن حضانت توسط شما نمی‌شود و دادگاه همیشه در موضعی قرار می‌گیرد و حکمی می‌دهد که به نفع کودک باشد. داشتن رفاه و آرامش خاطر بیشتر در دستور کار دادگاه و قاضی است.

 

حضانت و ملاقات فرزند:

رای دادگاه به دادن حضانت به یکی از والدین پایان ماجرا نیست و هریک از والدین که حضانت فرزند به آنها داده نشده است، می‌توانند ملاقات‌های هفتگی و روتین داشته باشند. اگر دعوا و مشاجره در بین والدین بسیار بالا باشد، دادگاه زمان و مکان و شرایط ملاقات حضوری را تعیین می‌کند و هر دو طرف بایستی از آن تبعیت کنند.

داشتن برخی از موارد مانند داشتن فساد اخلاقی شاید مانع از گرفتن حضانت فرزند شود اما مانع از ملاقات با فرزند نیست. به عنوان مثال پدر یا مادری که در دادگاه به داشتن فساد اخلاقی محکوم شده است، باز هم می‌تواند با فرزند خود ملاقات کند و مانعی در این خصوص وجود ندارد.

سلب حضانت در چه صورت اتفاق می‌افتد؟

برخی از شرایط وجود دارند که به وجود آمدن آنها باعث سلب حضانت از والدین می‌شوند. قطعا این شرایط به کودک آسیب می‌زند واین موضوع برای دادگاه بسیار اهمیت دارد. حتی ممکن است در برخی از موارد مانند اعتیاد هردوی والدین درگیر باشند و در این شرایط دادگاه کودک را به بهزیستی می‌فرستد.

شرایط سلب حضانت عبارت‌اند از:

  • اعتیاد به الکل و مواد مخدر
  • ابتلا به بیماری‌های خطرناک روانی به تشخیص پزشک قانونی
  • اشتهار به فساد اخلاقی و فحشا
  • قماربازی و شرط بندی
  • سواستفاده از کودک برای دست فروشی،‌ فساد، فحشا، تکدی گری و قاچاق
  • ضرب و جرح کودک به صورت مداوم و خارج از حد معمول

 

نکات مهم در خصوص حضانت فرزند:

  • اگر کودکی که تحت حضانت والد قرار دارد به هر دلیل تحت آسیب اخلاقی قرار بگیرد و یا سلامت جسمی او به خطر بیفتد، بستگان، قیم و یا رئیس حوزه‌ی قضایی می‌تواند برای حضانت کودک اقدام کند. البته بایستی ادله کافی برای این ادعا وجود داشته باشد.
  • در برخی از موارد والدی که حضانت فرزند با او نیست به دادگاه برای سلب حضانت، سرپرست فعلی کودک درخواست می‌دهد. برای این مسئله بایستی شواهد و مدارک واقعی و قابل قبولی ارائه شود تا نظر دادگاه در خصوص سرپرستی طفل تغییر کند.
  • سلب حضانت از والدی که حضانت به او سپرده شده است به راحتی امکان‌پذیر نیست و برای اینکار بایستی مدارک قانونی محکم وجود داشته باشد.
  • اگر والدی که حضانت فرزند را دارد دچار بیماری واگیردار مانند حصبه، سفلیس، سل و یا ...شود، دادگاه برای حفظ سلامت جسمی کودک حضانت را به والد دیگرمیسپارد.
  • والدی که حضانت کودک را برعهده دارد، اجازه خارج کردن کودک از شهر یا استان تعیین شده و یا کشور بدون اجازه والد دیگر و دادگاه را ندارد.
  • اگر حق حضانت با مادر باشد، در صورتی که مادر مجددا ازدواج کند حق حضانت از او سلب شده و به پدر سپرده می‌شود. اما اگر پدر فوت شده باشد، این مسئله امکان‌پذیر است.
  • اگر والدی که حضانت فرزند را بر عهده گرفته است، مانع از ملاقات والد دیگر شود، این مسئله می‌تواند در دادگاه مطرح شود. در این مواقع حکم بازداشت فرد صادر شده و تحت تعقیب قانونی قرار می‌گیرد.
  • از آنجایی که حضانت فرزند تا قبل از سن 7 سالگی با مادر است، اگر پدر از دادن کودک امتناع کند، مادر با شکایت در دادگاه بدون گذراندن تشریفات قانونی می‌تواند نه تنها حضانت فرزند را گرفته و هم نفقه آنها را نیز دریافت کند.
  • تعیین نفقه کودک به عهده دادگاه و پرداخت آن به عهده پدر و یا جد پدری است. در تعیین نفقه مسائلی مانند سن کودک، نیازهای روزمره، محل اقامت و..تاثیرگذار هستند.
  • نفقه ازطریق مادر و یا نماینده قانونی او دریافت می‌شود. مادر مجاز به گرفتن هزینه برای نگهداری از فرزند نیست.
  • اگر طفل اعلام کند که مایل به زندگی با پدر نیست، حکم حضانت قابلیت اجرا ندارد.
  • اگر مادر در سند رسمی طلاق اعلام کند که حضانت و نگهداری از فرزند را با هزینه شخصی خود قبول می‌کند، بعدا مجاز به تغییر نظر و درخواست برای نفقه فرزند نیست.
  • هیچ یک از والدین مادامی که وظیفه حضانت فرزند با آنهاست مجاز به عدم پذیرش سرپرستی نیستند. دادگاه یکی از والدین را ملزم به قبول سرپرستی می‌کند و هزینه‌های سرپرستی بایستی از طرف پدر و در صورت فوت از طرف مادر تامین شود. البته زمانی که نگهداری طفل را شخص ثالت و یا یکی از نزدیکان کودک بر عهده بگیرد.
  • مادر برای گرفتن حضانت دائمی فرزند می‌تواند مهریه خود را ببخشد. این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که والدین به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند. توافق برای حضانت دائمی در ازای بخشش مهریه حتما بایستی ثبت شود. البته مسئله ملاقات پدر با فرزند به هیچ وجه از بین نمی‌رود.
  • حضانت فرزند بعد از سن 7 سالگی درصورتی به مادر داده می‌شود که بتواند آن را به طور توافقی بگیرد و یا اینکه بی‌کفایتی پدر برای داشتن حضانت فرزند را اثبات کند.

 

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که در آن طرفین برای گرفتن طلاق از یکدیگر توافق دارند. در این نوع از طلاق معمولا زن مهریه خود را در ازای گرفتن حضانت فرزند میبخشد. اگر فرزندی در کار نباشد باز هم زن اگر اسرار به طلاق داشته و حق طلاق هم نداشته باشد، می‌تواند در این زمینه اقدام کند. وکیل و مشاوره خانواده می‌تواند بهترین راهنمایی را قطعا در این زمینه برای شما داشته باشد.

.

.

.

این متن صرفا یک رپرتاژ آگهی بوده و ما مسئولیتی در قبال محتوای آن نداریم و مسئولیت بر عهده سایتی است که لینک آن در داخل مطلب قرار گرفته است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان همه چیز در مورد خودرو و آدرس allaboutcarmarket.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.